DrWeronika Nowak

Instytut Muzykologii

Biografia

Doktor nauk humanistycznych w dycyplinie nauki o sztuce, muzykolog i teoretyk muzyki. Od 2019 roku zatrudniona na stanowisku adiunkta w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Ukończyła muzykologię na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w specjalności operologicznej (2014, tytuł pracy magisterskiej: „Hagith” Karola Szymanowskiego – konteksty słowno muzyczne dzieła i jego związki z ekspresjonizmem, promotor: prof. UAM dr hab. Danuta Jasińska) oraz z wyróżnieniem – teorię muzyki na Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu (2013, tytuł pracy magisterskiej: Łuk w twórczości Hanny Kulenty. Idea i interpretacja, promotor: prof. AM dr Janina Tatarska). W ramach programu Erasmus jeden semestr studiowała także w Conservatorio di Santa Cecilia w Rzymie.

W 2019 roku uzyskała stopień doktora nauk humanistycznych w dyscyplinie nauki o sztuce na podstawie rozprawy „Outis” i „Cronaca del Luogo” Luciana Beria w perspektywie kategorii przestrzeni performatywnej i heterotopicznej napisanej pod kierunkiem prof. UAM dr hab. Justyny Humięckiej-Jakubowskiej, którą obroniła z wyróżnieniem. Za swoją rozprawę doktorską otrzymała nagrodę główną w Konkursie im. Ks. Prof. Hieronima Feichta za prace naukowe z dziedziny muzykologii (2020).

W kręgu jej zainteresowań badawczych znajduje się historia i analiza muzyki XX-wiecznej i nowszej, zwłaszcza gatunek teatru muzycznego i twórczość audiowizualna oraz związki muzyki z teatrem, literaturą i innymi dziedzinami sztuki.

Publikacje

Artykuły w czasopismach naukowych oraz rozdziały w monografiach:

  • Głos jako nośnik stylów w twórczości scenicznej Luciana Beria, w: Creare et cantare, red. E. Szandzielorz, A. Prasał, Opole 2020, s.151-161.
  • Sfera sacrum w „Cronaca del Luogo” Luciana Beria, [w:] „Res Facta Nova. Teksty o muzyce współczesnej” 2019 nr 20 (29), DOI:10.14746/rfn.2019.20.5, s. 41-54 .
  • Inspiracje kultem maryjnym w twórczości Andrzeja Panufnika, [w:] „ Liturgia Sacra. Liturgia -Musica -Ars” 2019 nr 2 (54), s. 589 – 596 (współautorka: Ewa Fabiańska-Jelińska).
  • Relacje między głosem a tekstem w „Outis” Luciana Beria [w:] „Res Facta Nova. Teksty o muzycze współczesnej” 2017 nr 18 (27), s. 87-99.
  • Przestrzeń w dziele muzycznym jako przedmiot badań muzykologii [w:] „Perspektywy Kultury” 2015 nr 12/1, s. 13-26.
  • From azione mimica to azione musicale. Ambiguity of Luciano Berio’s Stage Works, [w:] Wieloznaczność dźwięku 3/ Sound Ambiguity 3, red. K. Bartos, J. Kołodziejska, U. Koza, Wrocław 2016, s. 147-158.
  • Folklor jako źródło inspiracji polskich kompozytorów muzyki współczesnej [w:] Folklor - tradycja i współczesność, R. Sitniewska, E. Wilczyńska, V. Wróblewska (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2016, s. 179-186 (współautorka: EwaFabiańska-Jelińska)
  • Dźwięk i znaczenie w twórczości Luciana Berio [w:] Wieloznaczność dźwięku 2, K. Dziewiątkowska-Mleczko, J. Kołodziejska, U. Koza (red.), Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, Wrocław 2015, s. 65-76.
  • Rola i znaczenie brzmienia w twórczości Elżbiety Sikory [w:] Wieloznaczność dźwięku, K. Dziewiątkowska-Mleczko. B. Głuszek, U. Koza (red.),Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, Wrocław 2014, s.119-128

Recenzje, wywiady oraz artykuły popularnonaukowe:

  • Hanny Kulenty, [w:], Sto lat muzycznej emigracji. Kompozytorzy polscy za granicą (1918–2018), B. Bolesławska-Lewandowska, M. Gamrat,M. Nowicka-Ciecierska, M. Wieczorek (red.), Gliwice 2018.
  • Wokół 47. "Poznańskiej Wiosny Muzycznej". Wielogłos >[w:] „Meakultura” 2018 nr 16 (267) (współautorzy: Ewa Chorościan, Wojciech Krzyżanowski, Ewa Schreiber, Monika Winnicka), http://meakultura.pl/artykul/wokol-47-poznanskiej-wiosny-muzycznej-wieloglos-1993
  • Sonus ex Machina, [w:] „Ruch Muzyczny” 2017 nr 11, s. 53.
  • Ulotność, [w:] „Ruch Muzyczny” 2016 nr 11, s. 10-11.
  • W kon-Sekwencji słuchania skrzypiec>, [w:] „Meakultura” 2016 nr 250, ISSN 2299-1255, http://meakultura.pl/artykul/w-kon-sekwencji-sluchania-skrzypiec-1695
  • Zooming: Luxembourg, [w:] „Ruch Muzyczny” 2016 nr 1, s. 65.
  • Terra incognita słowem oswajana. Krzysztof Kwiatkowski, "Mistrz dźwięku i ciszy. Luigi Nono", [w:] „Meakultura” 2015 nr 192, ISSN 2299-1255, http://meakultura.pl/recenzje/terra-incognita-slowem-oswajana-krzysztof-kwiatkowski-mistrz-dzwieku-i-ciszy-luigi-nono-1352
  • Arvo Pärt osobisty. Inny niż wszyscy, [w:] „Ruch Muzyczny” 2015 nr 11, s. 47,
  • Dynami-statyka, [w:] „Ruch Muzyczny” 2015 nr 10, s. 58-65 (współautorzy: Krzysztof Dziuba, Ewa Szczecińska).
  • Przyglądając się współczesnej muzyce irlandzkiej. Przystanek Zooming: Ireland, [w:] „Meakultura” 2015 nr 158, http://www.meakultura.pl/recenzje/przygladajac-sie-wspolczesnej-muzyce-irlandzkiej-przystanek-zooming-ireland-1168
  • Wokół Estonii. Wywiad z Märt-Matisem Lillem (wersja oryginalna: w języku angielskim i w polskim tłumaczeniu), [w:] „Meakultura” 2014 nr 118, http://meakultura.pl/artykul/wokol-estonii-922
  • Rozmowy o Festiwalu, M. Ćwiek (red.), Wydawnictwo Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Warszawa 2014, ISBN 978-83-938988-0-0, 172 s. (współautorzy: Bartłomiej Barwinek, Monika Kuchta, Dominka Micał, Piotr Roemer, Przemysław Scheller, Marcin Trzęsiok).
  • Mozartowskie „Wesele Figara” według Petera Sellarsa czyli empire state busting [w:] „Meakultura” 2013 nr 94, ISSN 2299-1255, http://www.meakultura.pl/edukatornia/mozartowskie-wesele-figara-wedlug-petera-sellarsa-czyli-empire-state-busting-781
  • Między emocją a abstrakcją. Wokół twórczości Elżbiety Sikory [w:] „Meakultura” 2013 nr 86, http://meakultura.pl/artykul/miedzy-emocja-a-abstrakcja-wokol-tworczosci-elzbiety-sikory-728
  • Musical Pictures. Brilliant play of musical chiaroscuro [w:] "Quarta" 2013 no. 8 (15), s. 13-14.

Redakcje:

  • “Interdisciplinary Studies in Musicology” 2016 nr 16, red. Nowak Weronika, Schreiber Ewa.
  • Książka programowa 45. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”, red. Nowak Weronika, Schreiber Ewa, Poznań 2016.
  • Książka programowa 44. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”, red. Nowak Weronika, Schreiber Ewa, Poznań 2015.