Prof. dr hab.Ryszard Wieczorek

Ryszard Wieczorek
Instytut Muzykologii

Profesor zwyczajny na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu. W 1980 ukończył na tejże uczelni studia muzykologiczne i w tym samym roku został zatrudniony w ówczesnym Zakładzie Muzykologii Instytutu Historii Sztuki. W 1990 obronił pracę doktorską Rola poetyki humanistycznej w kształtowaniu włoskiej muzyki wokalnej pierwszej połowy XVI wieku, napisaną pod kierunkiem doc. dr Mirosława Perza (częściowy druk: Poznań 1995), a w 2003 roku habilitował się na podstawie książki „Musica figurata” w Saksonii i na Śląsku u schyłku XV wieku. Studia nad repertuarem kodeksów menzuralnych Berlin 40021, Leipzig 1494 i Warszawa 5892 (druk: Poznań 2002). W 2015 otrzymał tytuł profesora nauk humanistycznych. W trakcie swojej pracy naukowej odbył szereg staży naukowych w różnych ośrodkach muzykologicznych w Niemczech, m.in. jako stypendysta Konferenz der Deutschen Akademien der Wissenschaften, Alexander von Humboldt–Stiftung oraz Mellon-Foundation.

Jego działalność naukowo-badawcza obejmuje trzy obszary. Pierwszy stanowi kultura muzyczna Europy Środkowej w XV i XVI wieku, w szczególności muzyka wielogłosowa na niemieckim obszarze językowym. Na drugim sytuują się humanistyczne konteksty muzyki w szesnastowiecznej Italii, zwłaszcza związki refleksji muzycznej z renesansową poetyką. Trzeci obszar stanowi problematyka patronatu muzycznego i społecznego obiegu muzyki. W kręgu jego zainteresowań mieszczą się także dzieje polskiej i niemieckiej historiografii muzycznej, zagadnienia instrumentologii oraz muzyka jazzowa.

Najważniejsze publikacje po 2000 roku:

Książki:

Patronat muzyczny w renesansowych Włoszech, 1470-1527. Mediolan, Ferrara, Mantua, Florencja, Rzym.Poznań 2013.

„Musica figurata” w Saksonii i na Śląsku u schyłku XV wieku. Studia nad repertuarem kodeksów menzuralnych Berlin 40021, Leipzig 1494 i Warszawa 5892. Poznań 2002.

Artykuły i rozdziały w monografiach:

Problem suity: korespondencja Adolfa Chybińskiego z Maxem Regerem i Arnoldem Schönbergiem, w: Cum debita reverentia. Księga pamiątkowa dedykowana Profesor Danucie Jasińskiej, red. Justyna Humięcka-Jakubowska, Hanna Winiszewska, Poznań: Wydawnictwo PTPN 2019, s. 101-108.

Horace, Zarlino and Poussin. On the history of a topos. “Interdisciplinary Studies in Musicology” 17 (2017), s. 61-81.

„Besolte Instrumentisten der Königlichen Stadt Breslaw“: antologia braci Hess (1555) i jej europejski kontekst, w: „Tradycje śląskiej kultury muzycznej”, Tom XIV, część 1, red. Anna Granat-Janki, Wrocław 2017, s. 71-87.

Italianità in Polen und Schlesien. Bemerkungen zum musikalischen Kulturtransfer im 15. und 16. Jahrhundert, „Troja. Jahrbuch für Renaissancemusik“, 12 (2016), s. 36-57.

Chybiński i Besseler. Przyczynek do polsko-niemieckich kontaktów naukowych w okresie II Rzeczypospolitej, w: Ars musica and its contexts in medieval and early modern culture, red. Paweł Gancarczyk. Warszawa 2016, s. 485-499.

"... der Musikwissenschaft bester Teil"? O profilu niemieckiej muzykologii historycznej w czasach Republiki Weimarskiej, w: Sto lat muzykologii polskiej. Historia – Teraźniejszość – Perspektywy, red. Dagmara Łopatowska-Romsvik, Aleksandra Patalas, Kraków 2016, s. 58-75.

Denkmäler der Tonkunst in Österreich jako prefiguracjaMonumenta Musicae in Polonia, „Muzyka” LX (2015), nr 3, s. 3-48

Epika – chorał – jazz. O pewnych aplikacjach teorii oralno-formulicznej w muzykologii, w: Muzyka jest zawsze współczesna. Studia dedykowane Profesor Alicji Jarzębskiej, red. Małgorzata Woźna-Stankiewicz, Andrzej Sitarz, Kraków 2011, s. 759-778.

Florenckie canti carnascialeschi: między rytuałem a muzyką, „Res Facta Nova” 12 (21), Poznań 2011, s. 111-125.

Organisationsformen des Musiklebens in Posen im 19. und frühen 20. Jahrhundert: Musik im Theater, w: Musik – Stadt. Traditionen und Perspektiven urbaner Musikkulturen. Bericht über den XIV. Internationalen Kongress der Gesellschaft für Musikforschung vom 28. September bis 3. Oktober 2008 am Institut für Musikwissenschaft der Universität Leipzig, hrsg. von Helmut Loos. Leipzig 2011, Band I, s. 117-148.

Do problemu zapożyczeń u Händla. Parodia, plagiat, intertekstualizm, w: Händel, Haydn i idea uniwersalizmu muzyki, red. Ryszard D. Golianek, Piotr Urbański, Poznań 2010, s. 11-28.

Muzyka w kulturze dworskiej: z perspektywy teorii wymiany społecznej, ”Polski Rocznik Muzykologiczny” 2009, s. 73-90.

“Ars canendi ex tempore ad lyram”. Raffaele Brandoliniego apologia muzyki i poezji, w: Muzykolog wobec świadectw źródłowych i dokumentów. Księga pamiątkowa dedykowana Profesorowi Piotrowi Poźniakowi w 70. rocznicę urodzin], red. Zofia Fabiańska, Jakub Kubieniec, Andrzej Sitarz, Piotr Wilk, Kraków 2009. s. 653-668.

“In decimis”. On the Specificity of ‘German’ Polyphony towards the End of the Fifteenth Century, w: ‘Littera Nigro scripta manet’. In honorem Jaromir Cerny, red. Jan Bata, Jiri K. Kroupa, Lenka Mrackova, Praha 2009, s. 82-92].

A Reading of Patrarca: ‘Il Canzoniere’ and the Italian Madrigalists, „Interdisciplinary Studies in Musicology” (2007), s. 65-87.

„O czystości w muzyce”. Anton Friedrich Justus Thibaut i romantyczny kult dawnej polifonii wokalnej, w: Karol Szymanowski w perspektywie kultury muzycznej przeszłości i współczesności. Studia pod red. Zbigniewa Skowrona, Kraków2007, s. 507-525.

Kulturtransfer und Repertoirebildung in der frühen Neuzeit: am Beispiel Schlesiens,w: Passagen: 18 Kongress der Internationalen Gesellschaft für Musikwissenschaft. Zürich, 10. bis 15. Juli 2007. Hg. von Hans-Joachim Hinrichsen und Laurenz Lütteken. Kassel 2007.

Ephraim Oloff und seine „Polnische Liedergeschichte” (Danzing 1744), w: Musik und Migration in Ostmitteleuropa, hrsg. von Heike Müns (Schriften des Bundesinstituts für Kultur und Geschichte der Deutschen im östlichen Europa, Band 23), München 2004, s. 141-152.

Zwischen Leipzig, Breslau und Mailand: Repertoirebildung im Mitteleuropa an der Wende des 15. zum 16. Jahrhundert, „Jahrbuch Mitteldeutsche Barockmusik” 2004, s. 219-235.

Sacrum” und der Palestrina-Stil. Noch einmal zum Problem der „wahren Kirchenmusik”, w: Musica Antiqua Europae Orientalis, XIII, Acta Musicologica, Bydgoszcz 2004, s. 57-68.

Facts about Contrafacta. Netherlandish-Italian Music in Saxo-Silesian Sources from the Late Fifteenth Century, „Musicology Today” 1 (2004), s. 9-37.

Humanizm muzyczny. Z dziejów kłopotliwej hipostazy, „Res Facta Nova” 6 (15), Poznań 2003, s. 31-49.

Italienische Musik in Mitteleuropa in der 2. Halfte des 15. Jahrhunderts, w: Early Music. Context nd Ideas. International Conference in Musicology. Kraków 18 September 2003. Kraków 2003, s. 21-35.

Zwischen der Musiktheorie und Poetik der Renaissance: „decorum”,w: Musicology and Sister Disciplines. Past, Present, Future: Proceeedings of the 16th International Congress of the International Musicological Society, London, 1997 (Free Papers). Ed. by David Greer, Oxford 2002, s. 1146-1148.

Dreistimmige Messen in sächsisch-schlesischen Quellen um 1500, w: Musikgeschichte zwischen Ost- und Westeuropa: Kirchenmusik – geistliche Musik – religiöse Musik. Bericht der Konferenz Chemnitz 28-30. Oktober 1999 anläßlich des 70. Geburtstages von Klaus Wolfgang Niemöller. Sinzig 2002, s. 645-678.