DrDorota Molińska

Pracownia Historii Sztuki Nowożytnej

Edukacja i przebieg kariery zawodowej:

Adiunkt w Pracowni Historii Sztuki Nowożytnej. Absolwentka studiów magisterskich i doktoranckich w Instytucie historii Sztuki UAM. Tytuł doktora nauk humanistycznych uzyskała w 2017 r. Na podstawie dysertacji pt. „Les Arts en Portugal - badania Atanazego hr. Raczyńskiego nad sztuką Portugalii“. Zatrudniona na stanowisku adiunkta od 2018 r.

Zainteresowania badawcze:

historia sztuki nowożytnej, sztuka dawna Półwyspu Iberyjskiego i Ameryki Łacińskiej, sztuka Poznania w XIX w.

Doświadczenie dydaktyczne:

Prowadzi zajęcia kursowe w zakresie sztuki nowożytnej, ćwiczenia z ornamentyki, zajęcia proseminaryjne oraz problemowe (m.in. historia sztuki Półwyspu Iberyjskiego). Jako opiekunka Koła Naukowego Studentów Historii Sztuki nadzoruje działalność KNSHS i bierze udział w objazdach terenowych.

Granty i projekty badawcze:

Wykonawca w projekcie Atanazy Raczyński (1788-1874). Zabezpieczenie, naukowe opracowanie i krytyczna edycja piśmienniczej spuścizny wielkopolskiego arystokraty, dyplomaty, historyka i kolekcjonera sztuki (NCN).

Kierownictwo projektu Les Arts en Portugal – badania Atanazego hr. Raczyńskiego nad sztuką Portugalii  (NCN).

Stypendia:

Stypendium Fundacji Lanckorońskich z Brzezia na pobyt badawczy w Londynie (2015)

Stypendium Leonardo da Vinci na staż w Museu Nacional Soares dos Reis w Porto (2010-2011)

Wybrane publikacje:

Sztuki Piękne w Portugalii oczami Atanazego hrabiego Raczyńskiego. O podatkach badań nad portugalską historią sztuki i ich międzynarodowym kontekście, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, Poznań 2020.

Pomnik“ żabikowskiej Wyższej Szkoły Rolniczej im. Haliny. Sukces wystawy o uprawie pszenicy zaprezentowanej w Warszawie w 1874 roku, [w:] „Dziś nie może już ślepa rutyna prowadzić rolnika. Historia szkoły in. Haliny w Żabikowie“, red. M. Niestrawski, M. Senger, Szreniawa 2020, s. 249-283.

Architektura łazarskich szkół przy ul. Strusia i Berwińskiego. Studium ewolucji budownictwa szkolnego przełomu XIX i XX wieku, „Kronika Miasta Poznania“ 3/2019, s. 157-173.

Atanazy Raczyński w Portugalii - podróżowanie w warsztacie pracy XIX-wiecznego badacza historii sztuki, [w:] „Wyjazdy „za Sztuką”. Nadzieje, zyski i straty artystów XIX i XX wieku“, red. D. Kudelska, E. Kuryłek, Lublin 2015, s. 157-169.

Ołtarz św. Wincentego z Lizbony – refleksja nad historyczno-politycznym wymiarem obrazu sakralnego, [w:] „Obraz Świętości, Świętość w Obrazie“, red. P. Dziadul, W. Jóźwiak, I. Lis-Wielgosz, Poznań 2014, s. 283-192.

Les Arts en Portugal by Count A. Raczyński - New Approach to the Legacy of Early History of Art in Portugal [w:] „Actas do IV Congresso de História da Arte Portuguesa em Homenagem a José-Augusto França“, Lisboa 2014, s. 269-275.

Juste-Aurèle Meissonnier i paryskie wnętrza w rezydencjach polskiej arystokracji, [w:] „Codzienność i niecodzienność oświeconych. W rezydencji, w podróży i na scenie publicznej“, red. B. Mazurkowa, Katowice 2013,  s. 27-38.

Michel Henry, Zobaczyć niewidzialne, o Kandinskym, (tłumaczenie Voir l’invisible sur Kandinsky, Quadrige, Paryż 2008), „Artium Quaestiones”, nr XXII, 2011, s. 351-368.

Le projet du Salon d’Or de J.A. Meissonnier, un chef-d’œuvre du style « rocaille » en Pologne, „Artium Quaestiones”, nr XXI, 2010, s. 63-85.