DrŁukasz Smoluch

Foto
Instytut Muzykologii

Biografia

Dr Łukasz Smoluch jest absolwentem Katedry Muzykologii oraz Instytutu Etnologii Uniwersytetu Adama Mickiewicza. Pracę magisterską Didjeridu w dobie globalizacji. Konteksty użycia instrumentu oraz rozprawę doktorską Polskie tradycje muzyczne na południowo-wschodniej Syberii i ich rola w kształtowaniu tożsamości narodowo-etnicznej napisał pod kierunkiem prof. dr hab. Bożeny Muszkalskiej. W roku 2013 uzyskał tytuł doktora.

Jego zainteresowania badawcze skupiają się na roli muzyki w kulturze, szczególnie w procesach kształtowania tożsamości jednostek i grup. W swoich pracach porusza między innymi problemy miejsca muzyki w kulturach diasporycznych, związków muzyki i procesów globalizacyjnych czy wykorzystywania folkloru w muzyce popularnej. Prowadził badania terenowe w Polsce, Rosji, Brazylii, Turcji, Australii, Gwinei, Ukrainie i Białorusi.

W latach 2009-2019 uczestniczył w opracowaniu edycji Dzieł wszystkich Oskara Kolberga. W latach 2016-2019 pełnił obowiązki kierownika Pracowni Badań nad Muzyką Tradycyjną i Popularną Instytutu Muzykologii UAM. Jest sekretarzem ICTM Study Group on Music and Dance of the Slavic World, oraz członkiem Polskiego Seminarium Etnomuzykologicznego i Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Didjeridoo PL.

Publikacje

Artykuły w czasopismach:

  • Zimowe muzykowanie na Syberii, czyli o chodzeniu z gwiazdą i śpiewaniu przez telefon. W: “Dziedzictwo kulturowe wsi” 2/2018, s. 61-73.
  • Zjawiska spod znaku world music a tożsamość diaspory. W: “Etnomuzykologia polska” 3/2018, s. 30-42.
  • Joyful Obereks and Sentimental Tangos. Meanings of Musical Phenomena of the Polish Diaspora in Australia.W: “Interdisciplinary Studies in Musicology” 17, s. 171-179.
  • The Man without a Digital Recorder. W: „New Eastern Europe” 4/2014, s. 201-205.
  • Kolberg multimedialny. Między technologią a prawdą etnograficzną. W: „Lud” 98/2014, s. 109-112 [wspólnie z E. Antyborzec].
  • Польские музыкальные традиции и идентичность сибирских голендров.W: „PaxSonoris”8/2014,s.23-31.
  • The Oskar Kolberg’s Study of the Musical Culture of the Hutsuls. W: „Musicology Today” 11/2014, s. 41-49, dostęp: http://www.degruyter.com/view/j/muso.2014.11.issue-1/muso-2014-0014/muso-2014-0014.xml?format=INT
  • The Didjeridu in Poland: a Global and a Local Context of Using the Instrument. W: „Pax Sonoris” 4/2012.
  • Muzyka australijskich Aborygenów i różne oblicza globalizacji. W: „Historia – Kultura – Globalizacja” 4/2009

Rozdziały w monografiach:

  • World music w przekazie audiowizualnym. W:J. Humięcka-Jakubowska, H. Winiszewska (red.), Cum debita reverentia. Księga pamiątkowa dedykowana Profesor Danucie Jasińskiej. Poznań: Wydawnictwo PTPN 2019.
  • A Musical Event and its Meaning in the Polish Community in Vershina, Siberia. W: Y. Defrance (red.),Voicing the Unheard: Music as Windows for Minorities.Paris: L'Harmattan 2019.
  • Reviving Tradition from Oskar Kolberg’s Musical Materials. W: B. Muszkalska (red.),The Kolbergs of Eastern Europe. Berlin: Peter Lang 2018, s. 203-214.
  • What do Eucalyptus and PVC Pipe Have in Common?W: D. Hebert, M. Rykowski (red.),Music Glocalization: Heritage and Innovation in a Digital Age.Newcastle: Cambridge Scholars Publishing 2018, s. 235-252.
  • Zapisy muzyczne w Łęczyckiem. W:Dzieła wszystkie Oskara Kolberga. Tom 78. Łęczyckie. Suplement do t. 22. Poznań: Instytut im. Oskara Kolberga 2016, s. XXXI-XLIV.
  • Tradycje muzyczne Polaków na obczyźnie. Wybrane regiony. W: W. Grozdew-Kołacińska (red.),Raport o stanie tradycyjnej kultury muzycznej. Warszawa 2014, s. 223-235 [wspólnie z B.Muszkalską].
  • Oskar Kolberg (1814-1890). Dostępność dzieła, świadomość społeczna, obecność w przestrzeni publicznej i mediach. W: W. Grozdew-Kołacińska (red.),Raport o stanie tradycyjnej kultury muzycznej. Warszawa 2014, s. 12-38.
  • Polskie tradycje muzyczne na południowo-wschodniej Syberii. Wstęp do badań nad rolą muzyki w kształtowaniu tożsamości. W: M. Michalska (red.), Polacy poza granicami kraju u progu XXI wieku. Różne oblicza polskiej tożsamości. Wrocław 2011, s. 243-250.
  • Globalizacja muzyki na przykładzie didjeridu. W: W. Kuligowski, A. Pomieciński (red.),Różne kultury, różne globalizacje. Poznań 2010, s. 133-155.
  • Rura w sieci, czyli rola Internetu w badaniach nad didjeridu – tradycyjnym instrumentem Aborygenów. W: G. Gańczarczyk, P. Grochowski (red.),Folklor w dobie Internetu. Toruń 2009, s. 189-195.
  • Stan digitalizacji archiwum Kolbergowskiego – problematyka związana z udostępnianiem zbiorów muzycznych. W: G. Gańczarczyk, P. Grochowski (red.),Folklor w dobie Internetu. Toruń 2009, s. 205-209 [wspólnie z E. Antyborzec i M. Prochaską].

Hasła encyklopedyczne:

  • Jadwiga Sobieska (1909-1995), Marian Bazyli Sobieski (1908-1967). W: K. Ceklarz, A. Spiss, J. Święch (red.),Etnografie i ludoznawcy polscy. Sylwetki, szkice biograficzne. Tom V. Kraków: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze 2019, s. 179-185.

Recenzje i artykuły popularnonaukowe:

  • Melodie stamtąd - melodie stąd. W: „Pismo folkowe” 3/2016, s. 39 [Rec.Melodie stamtąd. Nagrania archiwalne tradycyjnych pieśni i muzyki regionu kaliskiego ze zbiorów fonograficznych Instytutu Sztuki PAN, cz. 1, Warszawa 2016.]
  • Polska muzyka i tożsamość syberyjskich Olędrów. W: „Muzyka Tradycyjna PL”, dostęp: http://www.muzykatradycyjna.pl/pl/leksykon/artykuly/articles/polska-muzyka-i-tozsamosc-syberyjskich-oledrow [2015].
  • Co i jak się tańczy w zachodniej Wielkopolsce?W: „Przegląd Wielkopolski” 1/2015, s. 76-77 [Rec. Mirosława Bobrowska, Kazimierz Budzik, Bogusław Linette, Sławomir Pawliński,Folklor taneczny zachodniej Wielkopolski, WBPiCAK, Poznań 2014, ss. 197.]
  • Polska muzyka na emigracji. W: „Życie Uniwersyteckie” 12/2010.