DrJakub Kasperski

Instytut Muzykologii

Biografia

Dr Jakub Kasperski jest absolwentem Katedry Muzykologii UAM.W latach 2004/2005 studiował również na paryskiej Sorbonie w ramach międzynarodowego programu wymiany studentów Socrates-Erasmus. W 2006 r. obronił pracę magisterską pt.Kołysanki śmierci. Recepcja Requiem op. 47 Gabriela Fauré w twórczości kompozytorów francuskich, a w 2012 r. doktoryzował się na podstawie dysertacji Muzyka popularna jako przedmiot badań muzykologii. Obie prace napisał pod kierunkiem prof. dra hab. Ryszarda Daniela Golianka. Od czasu studiów doktoranckich zaczął się specjalizować w badaniach muzyki popularnej, wykładając m.in. jej historię.Od 2009 r. jest członkiem IASMP – International Association for the Study of Popular Music.Jego obecne zainteresowania naukowe koncentrują się wokół typów formalnych piosenki w kontekście różnych stylów i gatunków muzycznych. W 2019 r. ukazała się jego popularno-naukowa książka Historia muzyki popularnej – pierwsze polskie opracowanie tego zakresu.

Od 2017 r. pełni funkcję opiekuna Studenckiego Koła Naukowego Muzykologów UAM. W tym samym roku ukończył roczne studium podyplomowe na kierunku „Menedżer kultury” w Wyższej Szkole Umiejętności Społecznych im. prof. Michała Iwaszkiewicza w Poznaniu, co wykorzystuje w dydaktyce, prowadząc chociażby takie przedmioty jak „Podstawy przedsiębiorczości” czy „Prawno-ekonomiczne aspekty działalności twórczej”.

Od wielu lat współpracuje też z Filharmonią Poznańską, a także z poznańskim środowiskiem kompozytorskim w roli konferansjera i komentatora koncertów.

Publikacje

Monografia popularno-naukowa:

  • Historia muzyki popularnej. Wydawnictwo SBM, Warszawa 2019

Rozdziały w monografiach:

  • Jak brzmi Polska we współczesnej muzyce rockowej? [w:] red. Małgorzata Chrząstowska, Krzysztof Gajda,Polska w piosence (1989-2019), Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2020, s. 49-62.
  • Współczesna muzykologia wobec muzyki popularnej – przegląd wybranych stanowisk [w:] red.: Natalia Giemza, Andrzej Juszczyk, Sylwia Papier, Konrad Sierzputowski, Muzyka/Uniwersytet/Technologia/Emocje. Studia nad muzyką popularną.AT Wydawnictwo, Poznań 2017, str. 11-22.
  • Od powieści do rock opery - Droga, z której się nie wraca zespołu Esse, współautor razem z Aidą Michałowską, [w:] red. Robert Dudziński, Joanna Płoszaj,Wiedźmin – polski fenomen popkultury. Stowarzyszenie Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej „Trickster”, Wrocław 2016, s. 111-126.
    http://tricksterzy.pl/download/wiedzmin-polski-fenomen-popkultury/
  • Techniki wokalne w muzyce heavymetalowej – próba typologii i periodyzacji [w:] red. B. Tarasiewicz, Współczesne i historyczne metody kształcenia głosu, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2016, s. 333-346.
  • How to make a Global Dance Hit: Balancing the Exotic with the Familiar in ‘Danza Kuduro’,współautor razem z: Andrew Martin, Félix Eid, María Emilia Greco, Edin Mujkanović [w:], red. Ralf von Appen, André Doehring, Dietrich Helms, Allan F. Moore,Song Interpretation in 21st-Century Pop Music,Ashgate Publishing Ltd, Surrey, London, Burlington 2014, s. 231-252.
  • Dialektyka władzy w heavy metalu, [w:] red. nauk. Anna Gemra, K. Dominas,Między przymusem a akceptacją. Meandry władzy w literaturze i kulturze popularnej, Pracownia Literatury i Kultury Popularnej oraz Nowych Mediów, Wrocław 2014, s. 189-198.
    https://docplayer.pl/3380049-Miedzy-przymusem-a-akceptacja-meandry-wladzy-w-literaturze-i-kulturze-popularnej.html
  • Źródło muzyczne w dobie wtórnego analfabetyzmu muzycznego [w:] red. I. Grzelczak-Miłoś, M. Praczyk, K. Wiśniewski, Przez źródło ku przeszłości, Instytut Historii UAM, Poznań 2012, s. 47-66.
  • Muzyka popularna jako muzyka codzienności [w:] red. M. Moskalewicz, A. Paradowska, Homo sum, humani nil a me alienum esse puto. Życie codzienne wczoraj i dziś, Instytut Historii UAM, Poznań 2011, s. 131-139.
  • Tożsamość muzykologii w perspektywie badań nad muzyką popularną [w:] Red. J. Drozdowicz, M. Bernasiewicz, Kultura popularna w społeczeństwie współczesnym. Wydawnictwo Impuls, Kraków 2010, s. 265-274.
  • Kołysanki śmierci" - tanatologiczny topos w muzyce, sztukach plastycznych i literaturze. [w:] „Problemy współczesnej tanatologii” Tom XI, red. J. Kolbuszowski, Wydawnictwo WTN 2007, s. 343-350.

Artykuły w czasopismach naukowych:

  • Rozwój polskiej rockologii [w:] „Załącznik Kulturoznawczy” 07/2020, UKSW Warszawa, s. 273-299 http://zalacznik.uksw.edu.pl/sites/default/files/zalacznik_2020_17_Kasperski.pdf
  • Googling Urtexts: Rock Music Transcriptions in the Digital World. [w:] “Interdisciplinary Studies in Musicology”, 17(17) 2017, str. 181-191.
  • Piosenka, canzona, chanson? Problematyka podstawowej formy muzycznej w muzyce rockowej, [w:] Kultura rocka 2, red. nauk. Jakub Osiński, Michał Pranke, Paweł Tański, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Toruń 2019, s. 9-20 (w 2015 opublikowano wersję on-line)
  • Przeobrażenia formy bluesowej w początkach rock’n’rolla. [w:] Kultura rocka 2, red. nauk. Jakub Osiński, Michał Pranke, Paweł Tański, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Toruń 2019, s. 235-248 (w 2015 opublikowano wersję on-line):
    https://issuu.com/prolog_pismo/docs/kultura_rocka_2._s__owo_-_d__wi__k__bc18b1e915f4c7
  • Fryderyk Chopin in Popular Instrumental Music [w:] “Interdisciplinary Studies in Musicology” Vol.9, red. D. Jasińska, M. Grys, A. Lubońska, Wydawnictwo Naukowe UAM Poznań, 2011, s. 81-94.
  • French Requiems from the Years 1877-1963 as Thanatological Communication [w:] “Interdisciplinary Studies in Musicology” Vol. 7, red. D. Jasińska i P. Podlipniak, WN UAM, Poznań 2008, s. 141-159.
  • Recepcja Requiem op. 48 Gabriela Fauré w twórczości rekwialnej kompozytorów francuskich. [w:] „Muzykalia 1/ Zeszyt francuski 1” 2008, red. M. Bristiger, E. Schreiber.
    http://demusica.edu.pl/wp-content/uploads/2019/07/kasperski_zeszyt_francuski.pdf

Redakcje:

  • „Interdisciplinary Studies in Musicology” 14 (2014), Theme Issue: Musical Semiotics Revisited, red. Maciej Jabłoński, Jakub Kasperski, Piotr Podlipniak, Ewa Schreiber
  • Redaktor merytoryczny w polskim wydaniu Pamiętników cz. 1. Hectora Berlioza. Tłum. Marian Leon Kalinowski, Stanisław Jakóbczyk, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2018.

Przekłady:

Wybrane publikacje popularno-naukowe, recenzje, omówienia koncertów filharmonicznych:

Wybrane omówienia koncertów filharmonicznych:

  • Kaprys włoski [w:] „Kaprys włoski”. Filharmonia Poznańska (dalej F. P.), Poznań 19.04.2013, s. 4-8.
  • Dziedzictwo epok i rewolucjoniści[w:] „Serenady na dobranoc”. F. P., Poznań 08. 06. 2013, s. 4-9.
  • Klasyka czy romantyzm? [w:] „Idylla”.  F. P., Poznań 10.01.2014, s. 4-8.
  • Obrazy pisane dźwiękiem. [w:] „Przeboje srebrnego ekranu”. F. P., Poznań 17. 01. 2014, s. 4-9.
  • W świecie inspiracji [w:] „Gwiazdy BBC Proms”. F.P., Poznań 07.03.2014, s. 4-9.
  • Miłość a la butterfly [w:] „Miłość a la butterfly”.  F. P., Poznań 06. 02. 2015, s. 4-9.
  • Wiosna w filharmonii [w:] F.P., Poznań 6 III 2015, s. 4-9.
  • Wspomnienia z Italii [w:] F.P., Poznań 10 IV 2015, s. 4-9.
  • Muzyka srebrnego ekranu  (Teksty o muzyce filmowej)– F.P., Poznań 11 V 2015, s. 4-9.
  • Inspiracje Mozarta [w:] Mozartiana 3. F.P., Poznań 01 IV 2016, s. 4-9.