DrWeronika Nowak

Institute of Musicology

Weronika Nowak is a Ph.D. graduate in humanities in the field of arts studies, musicologist, and music theorist. Since 2019, she has been an assistant professor at the Institute of Musicology at Adam Mickiewicz University in Poznań. She earned a M.A. degree in musicology (operology) at AMU in Poznań (2014; master’s thesis: “Hagith” Karola Szymanowskiego – konteksty słowno muzyczne dzieła i jego związki z ekspresjonizmem, supervisor: prof. AMU dr hab. Danuta Jasińska) and M.A. with distinction in music theory at Ignacy Jan Paderewski Academy of Music in Poznań (2013; master's thesis: Łuk w twórczości Hanny Kulenty. Idea i interpretacja, supervisor: prof. dr Janina Tatarska). She also studied one semester at the Conservatorio di Santa Cecilia in Rome within Erasmus exchange programme. In 2019, she obtained a doctoral degree in humanities (arts studies), defending, with distinction, her doctoral thesis “Outis” i “Cronaca del Luogo” Luciana Beria w perspektywie kategorii przestrzeni performatywnej i heterotopicznej, supervised by prof. Justyna Humięcka-Jakubowska. In 2020, her doctoral dissertation was granted the main prize in the Prof. Hieronim Feicht Competition for the best doctoral dissertation in the field of musicology and music theory.

Her research interests include the history and analysis of the 20th-century and contemporary music, especially the genre of musical theatre and audiovisual works, as well as the relationships between music and theatre, literature, and other fields of art.

Publications

Articles in academic journals and chapters in monographs:

- Głos jako nośnik stylów w twórczości scenicznej Luciana Beria, in: Creare et cantare, eds. E. Szandzielorz, A. Prasał, Opole 2020, p.151-161.

- Sfera sacrum w “Cronaca del Luogo” Luciana Beria, [in:] “Res Facta Nova. Teksty o muzyce współczesnej” 2019 no 20 (29), DOI:10.14746/rfn.2019.20.5, p. 41-54 . o Inspiracje kultem maryjnym w twórczości Andrzeja Panufnika, [in:] “Liturgia Sacra. Liturgia -Musica -Ars” 2019 no 2 (54), p. 589 – 596 (co-author: Ewa Fabiańska-Jelińska).

- Relacje między głosem a tekstem w “Outis” Luciana Beria [in:] “Res Facta Nova. Teksty o muzycze współczesnej” 2017 no 18 (27), p. 87-99.

- Przestrzeń w dziele muzycznym jako przedmiot badań muzykologii [in:] “Perspektywy Kultury” 2015 no 12/1, p. 13-26.

- From azione mimica to azione musicale. Ambiguity of Luciano Berio’s Stage Works, [in:] Wieloznaczność dźwięku 3/ Sound Ambiguity 3, eds. K. Bartos, J. Kołodziejska, U. Koza, Wrocław 2016, p. 147-158.

- Folklor jako źródło inspiracji polskich kompozytorów muzyki współczesnej [in:] Folklor - tradycja i współczesność, R. Sitniewska, E. Wilczyńska, V. Wróblewska (eds.), Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2016, p. 179-186 (co-author: Ewa Fabiańska-Jelińska)

- Dźwięk i znaczenie w twórczości Luciana Berio [in:] Wieloznaczność dźwięku 2, K. Dziewiątkowska-Mleczko, J. Kołodziejska, U. Koza (eds.), Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, Wrocław 2015, p. 65-76.

- Rola i znaczenie brzmienia w twórczości Elżbiety Sikory [in:] Wieloznaczność dźwięku, K. Dziewiątkowska-Mleczko. B. Głuszek, U. Koza (eds.),Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, Wrocław 2014, p.119-128

Reviews, interviews, and popular science publications:

- Hanny Kulenty, [in:], Sto lat muzycznej emigracji. Kompozytorzy polscy za granicą (1918–2018), B. Bolesławska-Lewandowska, M. Gamrat,M. Nowicka-Ciecierska, M. Wieczorek (eds.), Gliwice 2018.

- Wokół 47. "Poznańskiej Wiosny Muzycznej". Wielogłos [in:] “Meakultura” 2018 no 16 (267) (co-authors: Ewa Chorościan, Wojciech Krzyżanowski, Ewa Schreiber, Monika Winnicka), http://meakultura.pl/artykul/wokol-47-poznanskiej-wiosny-muzycznej-wieloglos-1993

- Sonus ex Machina, [in:] “Ruch Muzyczny” 2017 no 11, p. 53.

- Ulotność, [in:] “Ruch Muzyczny” 2016 no 11, p. 10-11.

- W kon-Sekwencji słuchania skrzypiec, [in:] “Meakultura” 2016 no 250, ISSN 2299-1255, http://meakultura.pl/artykul/w-kon-sekwencji-sluchania-skrzypiec-1695

- Zooming: Luxembourg, [in:] “Ruch Muzyczny” 2016 no 1, p. 65.

- Terra incognita słowem oswajana. Krzysztof Kwiatkowski, "Mistrz dźwięku i ciszy. Luigi Nono", [in:] “Meakultura” 2015 no 192, ISSN 2299-1255, http://meakultura.pl/recenzje/terra-incognita-slowem-oswajana-krzysztof-kwiatkowski-mistrz-dzwieku-i-ciszy-luigi-nono-1352

- Arvo Pärt osobisty. Inny niż wszyscy, [in:] “Ruch Muzyczny” 2015 no 11, p. 47,

- Dynami-statyka, [in:] “Ruch Muzyczny” 2015 no 10, p. 58-65 (co-authors: Krzysztof Dziuba, Ewa Szczecińska).

- Przyglądając się współczesnej muzyce irlandzkiej. Przystanek Zooming: Ireland, [in:] “Meakultura” 2015 no 158, http://www.meakultura.pl/recenzje/przygladajac-sie-wspolczesnej-muzyce-irlandzkiej-przystanek-zooming-ireland-1168

- Wokół Estonii. Wywiad z Märt-Matisem Lillem (original version: in English, translated into Polish), [in:] “Meakultura” 2014 no 118, http://meakultura.pl/artykul/wokol-estonii-922

- Rozmowy o Festiwalu, M. Ćwiek (ed.), Wydawnictwo Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej “Warszawska Jesień”, Warszawa 2014, ISBN 978-83-938988-0-0, pp. 172 (co-authors: Bartłomiej Barwinek, Monika Kuchta, Dominka Micał, Piotr Roemer, Przemysław Scheller, Marcin Trzęsiok).

- Mozartowskie “Wesele Figara” według Petera Sellarsa czyli empire state busting [in:] “Meakultura” 2013 no 94, ISSN 2299-1255, http://www.meakultura.pl/edukatornia/mozartowskie-wesele-figara-wedlug-petera-sellarsa-czyli-empire-state-busting-781

- Między emocją a abstrakcją. Wokół twórczości Elżbiety Sikory [in:] “Meakultura” 2013 no 86, http://meakultura.pl/artykul/miedzy-emocja-a-abstrakcja-wokol-tworczosci-elzbiety-sikory-728

- Musical Pictures. Brilliant play of musical chiaroscuro [in:] "Quarta" 2013 no 8 (15), p. 13-14.

Editorship:

- “Interdisciplinary Studies in Musicology” 2016 no 16, eds. Nowak Weronika, Schreiber Ewa.

- Książka programowa 45. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej “Poznańska Wiosna Muzyczna”, eds. Nowak Weronika, Schreiber Ewa, Poznań 2016.

- Książka programowa 44. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej “Poznańska Wiosna Muzyczna”, eds. Nowak Weronika, Schreiber Ewa, Poznań 2015.