Prof. dr hab.Ryszard Wieczorek

Ryszard Wieczorek
Institute of Musicology

Ryszard Wieczork is a full professor at the Institute of Musicology at Adam Mickiewicz University in Poznań. He is a graduate of musicology at AMU (1980). In the same year, he was appointed an assistant professor at the then Department of Musicology at the Institute of Art History. In 1990, he defended his doctoral thesis Rola poetyki humanistycznej w kształtowaniu włoskiej muzyki wokalnej pierwszej połowy XVI wieku, supervised by doc. dr Mirosław Perz (partially published in Poznań in 2002). In 2003, he submitted a monograph ‘Musica figurata’ w Saksonii i na Śląsku u schyłku XV wieku. Studia nad repertuarem kodeksów menzuralnych Berlin 40021, Leipzig 1494 i Warszawa 5892 (published in Poznań in 2002) for promotion to the rank of the professor. In 2015, he was appointed a full professor in humanities.

His research activities include three areas: first, musical culture of Central Europe in the 15th and 16th centuries, with a particular focus on polyphonic music in German-speaking areas; second, humanistic contexts of music in the 16th-century Italy, especially relationships between musical thought and Renaissance poetics; third, musical patronage and social circulation of music. He is also interested in the history of Polish and German musical historiography, organology, and jazz.

In the course of his research work, he was a research fellow of the Konferenz der Deutschen Akademien der Wissenschaften, Alexander von Humboldt–Stiftung, and Mellon-Foundation.

ORCID: 0000-0002-9697-2474

Selected publications

Monographs:

Patronat muzyczny w renesansowych Włoszech, 1470-1527. Mediolan, Ferrara, Mantua, Florencja, Rzym, Poznań 2013.

‘Musica figurata’ w Saksonii i na Śląsku u schyłku XV wieku. Studia nad repertuarem kodeksów menzuralnych Berlin 40021, Leipzig 1494 i Warszawa 5892, Poznań 2002.

‘Ut cantus consonet verbis’. Związki muzyki ze słowem we włoskiej refleksji muzycznej XVI wieku, Poznań 1995.

Editorship:

“Interdisciplinary Studies in Music” vol. 8, eds. M. Jabłoński, R. Wieczorek, Poznań 2009.

“Interdisciplinary Studies in Music” vol. 6, eds. M. Jabłoński, R. Wieczorek, Poznań 2007.

Contexts of Musicology, eds. M. Jabłoński, D. Jasińska, B. Muszkalska, R. Wieczorek, Poznań 1998.

‘Polakowi tylko boga a skrzypic’. Dzieje lutnictwa na ziemiach polskich do II wojny światowej. Muzeum Narodowe w Poznaniu, eds. J. Jaskulski, J. Podbielski, R. Wieczorek, Poznań 1996.

Articles in academic journals and chapters in monographs:

– Problem suity: korespondencja Adolfa Chybińskiego z Maxem Regerem i Arnoldem Schönbergiem, in: Cum debita reverentia. Księga pamiątkowa dedykowana Profesor Danucie Jasińskiej, eds. Justyna Humięcka-Jakubowska, Hanna Winiszewska, Poznań: Wydawnictwo PTPN 2019, p. 101-108.

– Horace, Zarlino and Poussin. On the history of a topos. “Interdisciplinary Studies in Musicology” 17 (2017), p. 61-81. – (with M. Wysocki) Lamentationes Wacława z Szamotuł: fragmenty brakujących głosów odnalezione w Gnieźnie, “Muzyka” LXII (2017) no 2, p. 3-20.

– ‘Besolte Instrumentisten der Königlichen Stadt Breslaw’: antologia braci Hess (1555) i jej europejski kontekst, in: “Tradycje śląskiej kultury muzycznej”, vol. XIV, part 1, ed. Anna Granat-Janki, Wrocław 2017, p. 71-87.

– Italianità in Polen und Schlesien. Bemerkungen zum musikalischen Kulturtransfer im 15. und 16. Jahrhundert, “Troja. Jahrbuch für Renaissancemusik” 12 (2016), p. 36-57.

– Chybiński i Besseler. Przyczynek do polsko-niemieckich kontaktów naukowych w okresie II Rzeczypospolitej, in: Ars musica and its contexts in medieval and early modern culture, ed. Paweł Gancarczyk, Warszawa 2016, p. 485-499.

– ‘… der Musikwissenschaft bester Teil’?  O profilu niemieckiej muzykologii historycznej w czasach Republiki Weimarskiej, in: Sto lat muzykologii polskiej. Historia – Teraźniejszość – Perspektywy, eds. Dagmara Łopatowska-Romsvik, Aleksandra Patalas, Kraków 2016, p. 58-75.

– Denkmäler der Tonkunst in Österreich jako prefiguracja Monumenta Musicae in Polonia, “Muzyka” LX (2015) no 3, p. 3-48

– ‘Habent sua fata’… O wrocławskim ‘Kodeksie 2016’ raz jeszcze, in: Tradycje śląskiej kultury muzycznej, vol. XIII, ed. Andrzej Wolański, Wrocław 2015, p. 89-110.

– Epika – chorał – jazz. O pewnych aplikacjach teorii oralno-formulicznej w muzykologii, in: Muzyka jest zawsze współczesna. Studia dedykowane Profesor Alicji Jarzębskiej, eds. Małgorzata Woźna-Stankiewicz, Andrzej Sitarz, Kraków 2011, p. 759-778.

– Florenckie canti carnascialeschi: między rytuałem a muzyką, “Res Facta Nova” 12 (21), Poznań 2011, p. 111-125.

– Organisationsformen des Musiklebens in Posen im 19. und frühen 20. Jahrhundert: Musik im Theater, w: Musik – Stadt. Traditionen und Perspektiven urbaner Musikkulturen. Bericht über den XIV. Internationalen Kongress der Gesellschaft für Musikforschung vom 28. September bis 3. Oktober 2008 am Institut für Musikwissenschaft der Universität Leipzig, ed. Helmut Loos, Leipzig 2011, vol. 1, p. 117-148.

– Do problemu zapożyczeń u Händla. Parodia, plagiat, intertekstualizm, in: Händel, Haydn i idea uniwersalizmu muzyki, eds. Ryszard D. Golianek, Piotr Urbański, Poznań 2010, p. 11-28.

– Muzyka w kulturze dworskiej: z perspektywy teorii wymiany społecznej, “Polski Rocznik Muzykologiczny” 2009, p. 73-90.

– ‘Ars canendi ex tempore ad lyram’. Raffaele Brandoliniego apologia muzyki i poezji, in: Muzykolog wobec świadectw źródłowych i dokumentów. Księga pamiątkowa dedykowana Profesorowi Piotrowi Poźniakowi w 70. rocznicę urodzin], eds. Zofia Fabiańska, Jakub Kubieniec, Andrzej Sitarz, Piotr Wilk, Kraków 2009. p. 653-668.

– ‘In decimis’. O specyfice ‘niemieckiej’ polifonii u schyłku XV wieku, “Annales UMCS. Artes”, vol. 6, Lublin 2008, p. 105-120 [ = ‘In decimis’. On the Specificity of ‘German’ Polyphony towards the End of the Fifteenth Century, in: ‘Littera Nigro scripta manet’. In honorem Jaromir Cerny, eds. Jan Bata, Jiri K. Kroupa, Lenka Mrackova, Praha 2009, p. 82-92].

– Patronage and Music c.1400 – c.1700: Italy vs. Northern Europe. Preliminary remarks, in: Early Music II. Context and Ideas. International Conference in Musicology. Kraków 2008. Kraków 2008, p. 87-99.

– A Reading of Petrarca: ‘Il Canzoniere’ and the Italian Madrigalists, “Interdisciplinary Studies in Musicology” (2007), p. 65-87.

– Początki polskiej hymnologii: Ephraim Oloff i jego “Polnische Liedergeschichte”, “Muzyka” 52/4 (2007), p. 65-82.

– “O czystości w muzyce”. Anton Friedrich Justus Thibaut i romantyczny kult dawnej polifonii wokalnej, in: Karol Szymanowski w perspektywie kultury muzycznej przeszłości i współczesności, ed. Zbigniew Skowron, Kraków 2007, p. 507-525.

– Kulturtransfer und Repertoirebildung in der frühen Neuzeit: am Beispiel Schlesiens, in: Passagen: 18 Kongress der Internationalen Gesellschaft für Musikwissenschaft. Zürich, 10. bis 15. Juli 2007, eds. Hans-Joachim Hinrichsen, Laurenz Lütteken, Kassel 2007.

– Polifonia religijna na Śląsku u schyłku XV wieku w świetle kodeksu Warszawa 5892, in: “Wielkopolska – Polska – Europa”. Studia dedykowane pamięci Alicji Karłowskiej-Kamzowej, eds. Jacek Wiesiołowski, Jacek Kowalski, Poznań 2006, p. 303-317.

– Między źródłem a nagraniem: problem metrum i taktu w edytorstwie, analizie oraz interpretacji muzyki XVI i XVII wieku, in: Muzyka i jej konteksty, vol. 1, eds. Teresa Brodniewicz, Hanna Kostrzewska, Janina Tatarska (Musica practica, musica theoretica, 9). Poznań 2005, p. 19-28.

– Ephraim Oloff und seine “Polnische Liedergeschichte” (Danzig 1744), in: Musik und Migration in Ostmitteleuropa, ed. Heike Müns (Schriften des Bundesinstituts für Kultur und Geschichte der Deutschen im östlichen Europa, vol. 23), München 2004, p. 141-152.

– Zwischen Leipzig,Breslau und Mailand: Repertoirebildung im Mitteleuropa an der Wende des 15. zum 16. Jahrhundert, “Jahrbuch Mitteldeutsche Barockmusik” 2004, p. 219-235.

– Musica Figurata in Saxony and Silesia at the End of the 15th century, in: Musikgeschichte in Mittel- und Osteuropa. Mitteilungen der internationalen Arbeitsgemeinschaft an der Universität Leipzig, Heft 9, Leipzig 2004, p. 231-242.

– ‘Sacrum’ und der Palestrina-Stil. Noch einmal zum Problem der ‘wahren Kirchenmusik’, in: Musica Antiqua Europae Orientalis, XIII, Acta Musicologica, Bydgoszcz 2004, p. 57-68.

– Fakty o kontrafaktach. Muzyka niderlandzko-włoska w źródłach sasko-śląskich przełomu XV/XVI wieku, in: Europejski repertuar muzyczny na ziemiach polskich, ed. Elżbieta Wojnowska, Warszawa 2003, p. 39-52 [ = Facts about Contrafacta. Netherlandish-Italian Music in Saxo-Silesian Sources from the Late Fifteenth Century, “Musicology Today” 1 (2004), p. 9-37].

– Humanizm muzyczny. Z dziejów kłopotliwej hipostazy, “Res Facta Nova” 6 (15), Poznań 2003, p. 31-49.

– Recepcja wielogłosowej laudy na Śląsku u schyłku XV wieku, in: Complexus effectuum musicologiae. Studia Miroslao Perz septuagenario dedicata, ed. Tomasz Jeż, Kraków 2003, p. 189-201.

– Italienische Musik in Mitteleuropa in der 2. Hälfte des 15. Jahrhunderts, in: Early Music. Context and Ideas. International Conference in Musicology. Kraków 18 September 2003, Kraków 2003, p. 21-35.

– Zwischen der Musiktheorie und Poetik der Renaissance: ‘decorum’, in: Musicology and Sister Disciplines. Past, Present, Future: Proceedings of the 16th International Congress of the International Musicological Society, London 1997 (free papers), ed. David Greer, Oxford 2002, p. 1146-1148.

– Dreistimmige Messen in sächsisch-schlesischen Quellen um 1500, in: Musikgeschichte zwischen Ost- und Westeuropa: Kirchenmusik – geistliche Musik – religiöse Musik. Bericht der Konferenz Chemnitz 28-30. Oktober 1999 anläßlich des 70. Geburtstages von Klaus Wolfgang Niemöller, Sinzig 2002, p. 645-678.

– Badania instrumentologiczne w Zakładzie Muzykologii Instytutu Historii Sztuki UAM, in: Muzykologia na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu w latach 1974-1999. Tradycje, działalność i dokumentacja, eds. Maciej Jabłoński, Danuta Jasińska, Jan Stęszewski, Poznań 1999, p. 109-113.

– Missa anonyma I – śląska msza parodia?, in: Affetti musicologici. Księga pamiątkowa z afektem ofiarowana profesorowi Zygmuntowi Marianowi Szweykowskiemu w 70. rocznicę urodzin, ed. Piotr Poźniak, Kraków 1999, p. 39-56.

– Wrocławski kodeks menzuralny WarU 2016 (PL-Wu 5892, olim Mf 2016): stan i perspektywy badań, in: Staropolszczyzna muzyczna. Księga Ogólnopolskiej Konferencji Muzykologicznej, Warszawa 18-20 października 1996, eds. Joanna Guzy-Pasikowa, Agnieszka Leszczyńska, Mirosław Perz, Warszawa 1998, p. 83-116.

– Zu der sogenannten ‘Deklamationsrhythmik’, in: Contexts of Musicology, eds. Maciej Jabłoński, Danuta Jasińska, Bożena Muszkalska, Ryszard Wieczorek, vol. 2, Poznań 1998, p. 11-24.

– An den Quellen der italienischen Musikdeklamation: die Frottola, in: Musica Antiqua Europae Orientalis X, Bydgoszcz 1994, vol. 1: Acta Musicologica, Bydgoszcz 1997, p. 351-366.

– Breslauer Kodex 2016: ein Zwischenbericht, in: Musikgeschichte zwischen Ost- und Westeuropa. Symphonik – Musiksammlungen. Tagungsbericht Chemnitz 1995, ed. Helmut Loos, Sankt Augustin 1997, p. 357-370.

– Zur Geschichte der Musikinstrumente im Ostseeraum: Streichleier/Gęśle von Gdańsk (14.Jh.), in: Musica Baltica – interregionale musikkulturelle Beziehungen im Ostseeraum. Konfenerzbericht Greifswald-Gdańsk 28. November bis 3. Dezember 1993, Sankt Augustin 1996, p. 196-208.

– Das Poetica-Modell und das musikalische Bewußtsein in der Renaissance, “Interdisciplinary Studies in Musicology”, eds. M. Jabłoński, J. Stęszewski, Poznań 1995, p. 79-90.

– Rytmika deklamacyjna a polifonia wokalna renesansu, in: Mistrzowie muzyki późnego renesansu – dokonania i tradycje. Materiały z Ogólnopolskiej Konferencji Muzykologicznej, Toruń, 21-23 October 1994, Warszawa 1994, p. 38-39.

– ‘Decorum’ i ‘varietas’ – zapomniane kategorie retoryczne muzyki dawnej, “Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej im. I.J.Paderewskiego w Poznaniu” VI, Poznań 1994, p. 9-24.

– Nochmals zum Thema ‘Heinrich Finck in Polen’: aus der polnischen Sicht, in: Die Musik der Deutschen im Osten und ihre Wechselwirkung mit den Nachbarn. Kongreßbericht Köln 1992, Köln 1994, p. 197-227.

– La ‘Petite Messe Solennelle’ di Rossini: alcuni nuovi aspetti, in: Momenti di storia musicale fra Italia e Polonia. Contributi al Convegno nel Secondo Centenario della Nascita di Gioacchino Rossini, AMIS Bologna 1993, p. 39-51.

– O niektórych aspektach imitacji w renesansowej teorii muzyki. “Muzyka” 1993 no 2, p. 3-27. – Funkcja mitu o Orfeuszu w renesansowej teorii muzyki, “Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej im. F.Nowowiejskiego w Bydgoszczy” no 4 (1992), Bydgoszcz 1993, p. 137-147.

– Rossini i tradycja mszalna, in: Twórczość Gioacchino Rossiniego – w dwusetną rocznicę rodzin. Materiały Ogólnopolskiej Konferencji Muzykologicznej Poznań, 28-29 lutego 1992, Poznań 1993, p. 49-63.

– Rola poetyki humanistycznej w kształtowaniu włoskiej muzyki wokalnej I połowy XVI wieku, “Muzyka” 1992 no 3, p. 79-82.

– Vox-gestus-musica. Z badań nad  tradycją retoryczną w średniowiecznej i renesansowej teorii muzyki, in: Obraz, słowo, gest i muzyka w kulturze średniowiecznej Europy, “Sprawozdania Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk” no 109 (1991), Poznań 1992, p. 19-26.

– Sonet 164 Petrarki w madrygale XVI w. i pierwszej połowy XVII w., in: Muzyka i liryka, tom 3: Wiersz i jego pieśniowe interpretacje, “Zeszyty Naukowe Zespołu Historii i Teorii Pieśni Akademii Muzycznej w Krakowie”, ed. Mieczysław Tomaszewski, Kraków 1991, p. 25-48.

– Missa parodia wobec tradycji retorycznej, “Sprawozdania Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk” no 107 (1989-1990), Poznań 1990, p. 39-42.

– Petrarca w muzyce renesansu, in: Miłość ziemska – miłość niebiańska. III Seminarium mediewistyczne, “Sprawozdania Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk” no 104 (1986), Poznań 1988, p. 108-115.

– Maxim Sozontovic Berezovskij, discepolo ucraino di Padre Martini, “Quadrivium”, vol. XXVI – fasc. 1, Bologna 1985, p. 203-213.

– Boezio e l’oda umanistica in Polonia. “Sodalium Voces”, (Miscelanee Saggi Convegni; 24), Bologna 1984, p. 85-98.

– Kontrafaktura. Uwagi o zachodnioeuropejskiej liryce dworsko-rycerskiej, “Sprawozdania Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk” no 100 (1982), Poznań 1984, p. 125-133.

Encyclopedia entries:

- Encyklopedia Muzyczna PWM. Część biograficzna, vol. 5-12, ed. Elżbieta Dziębowska, Kraków 1997-2012, entries: Kaschendorf, Kielbich, Kirkman, Klotz, Knabe, Kwiatkowski, König, Landolfi, Le Caine, Lenartowicz, Leonardo da Vinci, Leszczyński, Liebich, Lindemann, Lupot; Maggini, Mahillon, Maelzel, Mangeot, Marius, Mason, Matzke, Meyer-Siat, Montagnana; Naderman, Neupert, Panormo; Petrarca, Pleyel, Pique, Pressenda, Reubke, Rocca, Röder, Rogeri, Ruckers; Sax, Schiedemayer, Schimmel, Schmal, Schnitzer, Serassi, Shudi, Skowroneck; Späth, Stein, Stodart, Stoquerus, Stradivari, Streicher; Tabel, Taskin, Testore, Thierry, Tieffenbrucker, Trasuntino, Triebert, Tromlitz, Vuillaume; Walter, Wornum, Zarlino, Zumpe.

- Encyklopedia Katolicka, Towarzystwo Naukowe KUL, vol. 10, Lublin 2004, entry: Le Jeune, Claude.

- Die Musik in Geschichte und Gegenwart, 2nd edition; ed. L. Finscher, “Personenteil”, Kassel 2004, entry: Leszczyński Antoni.

- Die Musik in Geschichte und Gegenwart, 2nd edition; ed. L. Finscher, “Sachteil”, Kassel 1997, entry: Polen: Frühzeit bis 1600.

Reviews:

- Adolf Chybiński – Józef M. Chomiński. Korespondencja 1945–1952, edition, preface and commentaries Małgorzata Sieradz, Warszawa 2016, pp. 345. “Muzyka” 63 (2018), no 4 (251), p. 121-129.

- Danuta Popinigis: Carillons und Carillon-Musik im alten Gdańsk/Danzig (Gdańsk 2014.), “Biuletyn Polskiej Misji Historycznej” [Bulletin der Polnischen Historischen Mission], vol. 13 (2018), p. 247-254.

- Tabulatura Joannis De Lublin. Ad faciendum cantum choralem. Fundamentum. Ad Faciendam correcturam, edited and translated into Polish by Elżbieta Witkowska-Zaremba, “Muzyka” LXII (2017) no 3, p. 119-126.

- Sabine Meine: Die Frottola: Musik, Diskurs und Spiel an italienischen Höfen 1500 – 1530, “Muzyka” LXI (2016), no 2, p. 128-133.

- Tomasz Jasiński, Polska barokowa retoryka muzyczna (Lublin 2006), “Muzyka” LIV (2008) no 3, p. 124-131.

- Heinrich Isaac (ca. 1450-1517): Missa Presulem ephebeatum. Partitura/Partitur. K vydáni připravil a studii napsal / Herausgegeben und einführende Studie von Martin Horyna. Praha, Národní knihovna české Republiki, 2002 (Fontes musicae; 1), “Muzyka” (2004) no 2, p. 111-114.

- Piotr Poźniak: Repertuar polskiej muzyki wokalnej w epoce Renesansu. Studium kontekstualno-analityczne. Kraków 1999. “Muzyka” (2003) no 4, p. 158-169.

- Paweł Gancarczyk, ‘Musica scripto’. Kodeksy menzuralne II połowy XV wieku na wschodzie Europy Łacińskiej. Warszawa 2001, “Muzyka” (2003) no 2, p. 99-106.

- Music in the German Renaissance. Sources, Styles and Contexts, ed. John Kmetz, Cambridge 1994. “Muzyka” (1998) no 3, p. 127-131.

- William Waterhose: The New Langwill Index. A Dictionary of Wind-Instrument Makers and Inventors, London 1993. “Muzyka” (1997) no 3, p. 119-123.

- Der Kodex Berlin 40021. Staatsbibliothek Preußischer Kulturbesitz Berlin Mus. ms. 40021. ed. Martin Just. Das Erbe Deutscher Musik, vols. 76-78, Kassel-Basel-London-New York 1990-1991. “Muzyka” (1995) no 4, p. 123-128.

- Berliner Lautentabulaturen in Krakau, eds. Dieter Kirsch, Lenz Meierott, Mainz 1992. “Die Musikforschung” (1993), p. 432-34.

- Don Harran: Word-Tone Relations in Musical Thought. Neuhausen-Stuttgart 1986. “Muzyka” (1992) no 1, p. 50-62.

- Lothar Hoffmann-Erbrecht: Heinrich Finck – musicus excellentissimus (1445-1527). “Muzyka” (1986) no 1, p. 110-115.

- Martin Staehelin: Die Messen Heinrich Isaac. Bern und Stuttgart 1977. “Muzyka” (1983) no 1, p. 101-109.

Popular science publications:

– “Narodziny stolicy. Warszawa w latach 1596-1668”. Zamek Królewski w Warszawie [commentary to the exhibition catalogue], Warszawa 1996.

– Wiesław Lisecki. Wspomnienie pośmiertne. “Canor” no 7, Toruń 1994.

– Muzyka baroku. Style, interpretacje, stylizacje, “Barok. Historia – Literatura – Sztuka” no I/1, Warszawa 1994, p. 152-53.

– Wokół wielkiej przemiany, “Ruch Muzyczny” 1993 no 7.

– In memoriam. Prof. dr hab. Włodzimierz Kamiński, “Studia Muzealne” XVII, Poznań 1993, p. 133-35.

– Koncerty muzealne, “Arkusz”, Poznań 25 June 1992.