Prof. dr hab.Ryszard Daniel Golianek

- degol@amu.edu.pl
- 61 829 13 99
Uniwersytetu Poznańskiego 7
61-614 Poznań
room 2.62
Show on the map- Consultations
- Monday 13.00-14.00
- Tuesday 11.00-12.00
Ryszard Daniel Golianek is a full professor at the Institute of Musicology at Adam Mickiewicz University in Poznań. He graduated with honors from the Institue of Musicology (1988; master’s thesis: Topos Fausta. Próba analizy hermeneutycznej wybranych realizacji muzycznych według Goethego, supervisor: associate professor Jan Stęszewski), and Ignacy Jan Paderewski Academy of Music in Poznań (1989; the cello class of Eugeniusz Zboralski). In 1993, he defended his doctoral thesis Dramaturgia kwartetów smyczkowych Dymitra Szostakowicza (supervisor: prof. dr hab. Zofia Helman, Warsaw University). In 2000, he was awarded the title of habilitated doctor, submitting a monograph Muzyka programowa XIX wieku. Idea i interpretacja, and, in 2012, the President of the Republic of Poland awarded him with the title of the professor in humanities. Since 1999, he has been a visiting professor at Grażyna and Kiejstut Bacewicz Academy of Music in Łódź, where, in the years 2006-2018, he was the Head of the Chair of Musicy Theory.
His main research interests focus on the history and aesthetics of, predominantly, 19th-century music, particularly on the issues of expression, style, and meaning of the music of Romanticism. His research findings are presented in numerous publications referring, in a great extent, to programme and vocal-instrumental music, mainly opera. He has also conducted studies on Polish 19th-century music (life and works of Juliusz Zarębski, opera of Józef Michał Ksawery Poniatowski, oeuvre of Stanisław Moniuszko), and Polish threads in the 19th -century European music.
ORCID: 0000-0002-3775-0732
Publications
Monographs (9):
· Reżyserski teatr operowy XXI wieku: nurty i twórcy, Łódź: Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów 2020.
· Polska w muzycznej Europie. Tematyka polska w dziełach kompozytorów zagranicznych XIX wieku, Kraków: PWM 2018.
· Przewodnik po muzyce Mahlera, Łódź: Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów 2012.
· Opery Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego, Toruń: Dom Wydawniczy DUET 2012.
· Zrozumieć operę, Łódź: Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów 2009.
· Juliusz Zarębski. Człowiek – muzyka – kultura. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne 2004.
· Dzieła muzyczne Juliusza Zarębskiego. Chronologiczny katalog tematyczny / The Musical Works of Juliusz Zarębski. Chronological Thematic Catalogue, Poznań: Rhytmos 2002.
· Muzyka programowa XIX wieku. Idea i interpretacja, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza 1998.
· Dramaturgia kwartetów smyczkowych Dymitra Szostakowicza, Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk 1995.
Editorship (10):
· Moniuszko. Kompendium, ed. Ryszard Daniel Golianek, Kraków: PWM 2020.
· Świat oper Zygmunta Krauzego, ed. Ryszard Daniel Golianek, Łódź: Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów 2016.
· Teatr muzyczny Verdiego i Wagnera. Konteksty literatury i kultury, eds. Ryszard Daniel Golianek, Hanna Winiszewska, Poznań: Rhytmos 2015.
· Opera wobec historii, eds. Ryszard Daniel Golianek, Piotr Urbański, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2012.
· Jarosław Mianowski, Krzywe lustro opery, ed. Ryszard Daniel Golianek, Toruń: Wydawnictwo MADO 2011.
· Händel, Haydn i idea uniwersalizmu muzyki, eds. Ryszard Daniel Golianek, Piotr Urbański, Poznań: Rhytmos 2010.
· Od literatury do opery i z powrotem. Studia nad estetyką teatru operowego, eds. Ryszard Daniel Golianek, Piotr Urbański, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2010.
· Bliżej opery. Twórcy – dzieła – konteksty, eds. Jarosław Mianowski, Ryszard Daniel Golianek, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2010.
· Olivier Messiaen we wspomnieniach i refleksji badawczej, eds. Marta Szoka, Ryszard Daniel Golianek, Łódź: Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów 2009.
· Mozart i współcześni. Muzyka w Europie środkowej w XVIII wieku, eds. Ryszard Daniel Golianek, Beata Stróżyńska, Łódź: Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów 2007.
Articles in academic journals and chapters in monographs:
Mozart i jego muzyka w formatach popkultury, w: Współczesna kultura muzyczna a popkultura: Spotkania – dialogi – konfrontacje, red. Ewa Kowalska-Zając, Łódź: Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiestuta Baczewiczów 2021, s. 179–198.
Resonance of the November Uprising (1830-1831) in Polish and Foreign Musical Output, w: Glazba, umjetnosti i politika: revolucije i restauracije u Europi i Hrvatskoj 1815-1860 / Music, Arts and Politics: revolutions and Restorations in Europe and Croatia, 1815-1860, red. Stanislav Tuksar, Vjera Katalinić, Petra Babić, Sara Ries, Zagreb: Hrvatsko muzikološko društvo 2021, s. 481-489.
“Pologne” (1883) by Augusta Holmès: A Symphonic Poem about Freedom and National Memory, w: Beethoven 8, Studies and Interpretations, red. Magdalena Chrenkoff, Kraków: Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego 2021, s. 117-124.
"Fidelio" and the Aesthetics of Operatic Transgression w: Beethoven 8, Studies and Interpretations, red. Magdalena Chrenkoff, Kraków: Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego 2021, s. 379-384.
Muzyczne środki wykonawcze jako granice wolności twórczej kompozytora, w: Granice muzyki - granice wolności. Wokół konferencji kompozytorów i krytyków muzycznych w Łagowie Lubuskim w 1949 r., red. Krzysztof Brzechczyn, Rafał Ciesielski, Poznań – Warszawa: , Instytut Pamięci Narodowej 2021, s. 175–187.
Makbet, Prorok, Borys Godunow. Studium obłąkańczej tyranii w operze dziewiętnastowiecznej, „Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL” 33 (2020) nr 4 (132), s. 277-294, DOI 10.12887/33-2020-4-132-17.
National stereotypes and political issues in „Polnische Hochzeit” (1937) by Joseph Beer, w:Opereta med obema svetovnima vojnama / Operetta between the two world wars, red. Jernej Weiss, Koper-Ljubljana: Festival Ljubljana 2021, s. 255-268 .
· “Podróż zimowa” Franza Schuberta w reinterpretacji Barbary Kingi Majewskiej: estetyka i retoryka, “Muzyka” 65 (2020) no 4, p. 67-81.
· Poland has not perished yet… Polish Themes in European Music 1900–1920, in: Prvi svjetski rat (1914.-1918.) i glazba. Skladateljske strategije, izvedbene prakse i društveni utjecaji / The Great War (1914-1918) and Music. Compositional Strategies, Performing Practices, and Social Impacts, eds. Stanislav Tuksar, Monika Jurić Janjik (= Muzikološki zbornici vol. 21), Zagreb: Hrvatsko muzikološko društvo / Croatian Musicological Society 2019, p. 139-148.
· Historyzm stosowany. VI Symfonia “Historyczna” (1839) Louisa Spohra w kontekście XIX-wiecznych periodyzacji dziejów muzyki, “Polski Rocznik Muzykologiczny” 17 (2019), p. 75-94.
· AD 2019: stan badań i problemy moniuszkologii, in: Życie – Twórczość – Konteksty. Eseje o Stanisławie Moniuszce, ed. Magdalena Dziadek, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury 2019, p. 13-24.
· Problematyka polska w XX-wiecznych operetkach niemieckich, Kwartalnik “Muzyka” 64 (2019) no 3, p. 51-68.
· “Moniuška. Kompendiumas” – muzikinis kompozitoriaus palikimas ir jo tyrimo problemos [Kompendium – summa wiedzy o kompozytorze i problemy moniuszkologii], “Muzikos barai” (Litwa) 2019, no 5-6, p. 5-6.
· Powracające fale w muzyce polskiej lat 1918–2018: dziedzictwo poetyki Mieczysława Karłowicza? Uwagi wstępne, in: Powracające fale. Muzyka polska 1918-2018, ed. Marta Szoka, Łódź: Akademia Muzyczna, 2019, p. 7-20.
· The Concept of Polish Music: In Search of Adequate Criteria, “Musicology Today”, 15 (2018), p. 5-16.
· How to become a European composer? Musical careers of two 19th-century Polish artists: Józef Michał Ksawery Poniatowski and Juliusz Zarębski, in: Music Glocalization: Heritage and Innovation in a Digital Age, eds. David Hebert, Mikołaj Rykowski, Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing 2018, p. 254-270.
· Heilige Musik. Metaphysische Thematisierungen der Musik in vokal-instrumentalen Werken deutscher Komponisten der Romantik, in: Beethoven: Studien und Interpretationen, vol. 7, ed. Magdalena Chrenkoff, Kraków: Akademia Muzyczna 2018, p. 169-182.
· “Et gardez-vous de mon Inquisiteur!”. The Grand Inquisitor and the struggle for the governance of souls in French grand opéra in the mid-nineteenth century, “Interdisciplinary Studies in Musicology”, vol. 17 (2017), p. 115-128.
· Teatr – muzyka – sacrum. “Mojżesz” Antona Rubinsteina jako wzorzec opery religijnej, “Res Facta Nova. Teksty o muzyce współczesnej”, no 18/27 (2017), p. 155-170.
· The Poles and the Turks in Franz Doppler’s Opera Wanda (1850), in: The Orient in Music – Music of the Orient, Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing 2017, p. 109-121.
· Images of Poland and the Poles in German Operetta, “Studia Musicologica” 57/3-4 (2016), p. 427-438.
· Alternatywna historia odsieczy wiedeńskiej w operze “Wanda” Franza Dopplera (1850), “Muzyka” 2016 no 4, p. 3-23.
· A Valiant Nation. Images of Poland and the Poles in German singspiel c.1830. In: Music and War from the French Revolution to WWI, ed. Étienne Jardin, Turnhout (Belgia): Brepols 2016, p. 345-356.
· “I Lituani” Amilcare Ponchiellego – mickiewiczowska opera włoskiego twórcy, “Muzyka” 59 (2016) no 1, p. 35-48.
· Gra z narodową historią: filmowa wersja opery “Borys Godunow” w reżyserii Andrzeja Żuławskiego, in: Opera w kulturze, Małgorzata Sokalska, Kraków: Avalon 2016, p. 283-292.
· “Iwona, księżniczka Burgunda” – gombrowiczowska opera Zygmunta Krauzego, in: Świat oper Zygmunta Krauzego, ed. Ryszard Daniel Golianek, Łódź: Akademia Muzyczna 2016, p. 187-203.
· Towards a new aesthetics of the Viennese singspiel in the early nineteenth century: Beethoven’s ‘Fidelio’ and Cherubini’s ‘Faniska’, in: Beethoven 6, Studien und Interpretationen, eds. Mieczysław Tomaszewski, Magdalena Chrenkoff, Kraków, Akademia Muzyczna 2015, p. 403-411.
· “Polonia”, powstanie listopadowe i “Drangsal aus Osten”. Tematyka polska w pismach i dziełach Wagnera, in: Teatr muzyczny Verdiego i Wagnera: Konteksty literatury i kultury, eds. Ryszard Daniel Golianek, Hanna Winiszewska, Poznań: Rhytmos 2015, p. 185-196.
· O (nie)możliwości przekładu librett Wagnerowskich: casus “Pieśni wiosennej Zygmunta”, in: Libretto i przekład, eds. Elżbieta Nowicka, Alina Borkowska-Rychlewska, Poznań: PTPN 2015, p. 267-282.
· Between Italian Bel Canto and French Grand Opéra. Giuseppe Poniatowski’s Opera Pierre de Médicis (Paris, 1860), in: Opera in the world of new media: historical and critical perspective / Opera naujųjų medijų amžiuje: istorinė ir kritinė peržvalga, eds. Beata Baublinskienė, Laima Vilimi, Vilnius (Litwa) 2015, p. 112-122.
· Playing with National History: Andrzej Żuławski’s Film Version of “Boris Godunov”, “Interdisciplinary Studies in Musicology” 2015 no 15, p. 89-99.
· Biblia, Veronese, la belle époque: “Josephslegende” Richarda Straussa i estetyka dzieła spóźnionego, in: Święto wiosny – dwa spojrzenia, eds. Marta Szoka, Tadeusz Majewski, Łódź: Akademia Muzyczna 2014, p. 65-76.
· Imaginary Poland. The musical depiction of a non-existent country in instrumental music by nineteenth-century foreign composers, “Ad Parnassum” 12 (2014), no 23, p. 107-133.
· Polski święty. Wątki historyczno-narodowe w oratorium “Święty Stanisław” Franza Liszta, in: Wokalistyka w Polsce i na świecie, 10, Wrocław 2014, p. 67-80.
· Wątek Lodoiski w twórczości operowej końca XVIII wieku: sentymentalizm i romantyzm, in: Między traktatem a mową uczuć w dźwięki przemienioną. Muzyka XVIII wieku w teorii i praktyce, Marek Nahajowski, Małgorzata Grajter, Łódź: Akademia Muzyczna 2014, p. 199-215.
· “Polonia”, Novemberaufstand oder die Drangsal aus dem Osten? Polnische Thematik in Richard Wagners Schriften und Werke, in: Richard Wagner: Persönlichkeit, Werk und Wirkung, eds. Helmut Loos, Katrin Stöck, Sax Verlag Leipzig 2013, p. 409–416.
· “Lodoiska” i Faniska” – zakres i funkcje wątków polskich w porewolucyjnej twórczości operowej, “Muzyka” 2013 no 3, p. 55-73.
· Liszt and Mahler in the postmodern filmic visions of Ken Russell, “Interdisciplinary Studies in Musicology” (2013) vol. 13, p. 171-181.
· A Polish saint. Historical-national themes in Franz Liszt’s oratorio “St Stanislaus”, “Interdisciplinary Studies in Musicology” (2013), vol. 13, p. 79-89.
· Polski Żyd. Toposy romantyczne i stereotypy narodowe w operach “Le Juif polonais” Camille’a Erlangera i “Der polnische Jude” Karela Weisa, “Res Facta Nova” (2013) no 14 (23), p. 233-251.
· Twórczość dedykowana – zagadnienia metodologiczne, in: Kompozytor i jego świat. Bronisław Kazimierz Przybylski in memoriam, eds. Ewa Kowalska-Zając, Marta Szoka, Łódź: Akademia Muzyczna 2012, p. 137-150.
· Orientalizm, bel canto, romantyzm. “La sposa d’Abido” (“Narzeczona z Abydos”) –byronowska opera Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego, in: Powinowactwa sztuk w kulturze oświecenia i romantyzmu, eds. Agata Seweryn, Monika Kulesza-Gierat, Lublin: KUL 2012, p. 285-301.
· Włoskie opery Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego w kontekście tradycji gatunkowych, in: Horyzonty opery, eds. D. Ratajczakowa, K. Lisiecka, Poznań: PTPN 2012, p. 33-48.
· Synteza włoskich i francuskich tradycji operowych jako sposób ewokacji historii w “Pierre de Médicis” Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego, in: Opera wobec historii, eds. Ryszard Daniel Golianek, Piotr Urbański, Toruń 2012, p. 107–125.
· Politics, Music and Cosmopolitism: the Operatic Output of Joseph Poniatowski (1816–1873) in its Social and Political Contexts, “Studia Musicologica” 52 (1-4), 2011, p. 157-164.
· En imitant le maître: la Grande Fantaisie de Jules Zarembski. In: Quaderni dell’Istituto Liszt, 10, eds. Malou Haine, Nicolas Dufetel, Cécile Reynaud, Bologna 2011, p. 162-185.
· O technice recyklingu w twórczości operowej Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego, “Muzyka” 2011 no 2, p. 17-37.
· “Au travers du mur” de Joseph Poniatowski : une parodie des conventions de l’opéra, in: Présence du XVIIIe siècle dans l’opéra français du XIXe siècle d’Adam à Massenet, eds. Jean-Christophe Branger, Vincent Giroud, Etienne: Publications de l’Université de Saint-Etienne 2011, p. 201-227.
· Caratteri e simboli musicali nei poemi sinfonici di Mieczysław Karłowicz, in: European Fin-de-siècle and Polish Modernism. The Music of Mieczysław Karłowicz, ed. Luca Sala, Bologna: Ut Orpheus Edizioni 2010, p. 309-334.
· O sposobach przełamywania konwencji operowych: szaleństwo Orlanda w operach Händla i Haydna, in: Händel, Haydn i idea uniwersalizmu muzyki, eds. Ryszard Daniel Golianek, Piotr Urbański, Poznań: Rhytmos 2010, p. 67-83.
· Estetyka i wartość współczesnych wykonań partii kastratowych, in: Wokalistyka w Polsce i na świecie, vol. 6, Wrocław 2010, p. 172-183.
· Między francuskim romantyzmem a włoskim bel canto: opera Ruy Blas Józefa Poniatowskiego, in: Odliteratury do opery i z powrotem. Studia nad estetyką teatru operowego, Ryszard Daniel Golianek, Piotr Urbański, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2010, p. 157-176.
· Włoch? Francuz? Anglik? Polak? Społeczne, polityczne i narodowe konteksty działalności artystycznej Józefa Poniatowskiego (1816–1873), “Polski Rocznik Muzykologiczny” vol. 8, (2010), p. 79–90.
· Idea postępu w twórczości operowej w świetle rozprawy Józefa Poniatowskiego “Les Progrès de la musique dramatique” (1859), “Polski Rocznik Muzykologiczny” vol. 7, 2009, p. 175-186.
· Giuseppe Poniatowski’s Opera “Ruy Blas” Between French Romanticism and Italian bel. In: D’une scène à l’autre. L’opéra italien en Europe. 2: La musique à l’épreuve du théâtre, eds. Damien Colas, Alessandro Di Profio, Wavre (Belgia): Mardaga, 2009, p. 309-321.
· Opery Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego w opiniach dziewiętnastowiecznej krytyki muzycznej, “Muzyka” 2009 no 2, p. 49-72.
· “Turangalîla-Symphonie” Oliviera Messiaena w kontekście tradycji muzycznej, in: Olivier Messiaen we wspomnieniach i refleksji badawczej, eds. Marta Szoka, Ryszard Daniel Golianek, Łódź: Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów 2009, p. 97-111.
· Classical Legacy in the Operas of Giuseppe Poniatowski, in: Early Music – Context and Ideas II (2008), Kraków: Instytut Muzykologii UJ 2008, p. 286-296.
· Musical Representation in the Symphonic Poems of Antonín Dvořák. In: Aspects of Composition – Problems of Editing – Reception, eds. Jarmila Gabrielová, Jan Kachlík, Prague: Academy of Sciences of the Czech Republic 2007, p. 168-187.
· Utwór literacki jako inspiracja i komentarz XIX-wiecznego poematu symfonicznego. In: Światło w dolinie. Prace ofiarowane prof. Halinie Krukowskiej, eds. Krzysztof Korotkich, Jarosław Ławski, Danuta Zawadzka, Białystok: Uniwersytet w Białymstoku 2007, p. 391-397.
· “Au travers du mur” Józefa Michala Ksawerego Poniatowskiego – parodia konwencji operowych, [in:] Karol Szymanowski w perspektywie kultury muzycznej przeszłości i współczesności, ed. Zbigniew Skowron, Kraków: Musica Iagellonica 2007, p. 459-474.
· Religijność Wielkiej mszy c-moll KV 427 W. A. Mozarta. In: Mozart i współcześni. Muzyka w Europie środkowej w XVIII wieku, eds. Ryszard Daniel Golianek, Beata Stróżyńska, Łódź: Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów 2007, p. 73-80.
· Sexual scenes depicted musically, “Interdisciplinary Studies in Musicology”, vol. 6 (2007), p. 89-94.
· Operatic genres in the oeuvre of Józef Michał Ksawery Poniatowski. “Musicology Today” 2007, p. 78-94.
· Le processus de composition et l’esthétique musicale de Jules Zarembski dans ses oeuvres bruxelloises. “Revue Belge de Musicologie/Belgisch Tijdschrift voor Muziekwetenschap” vol. 60 (2006), p. 169-182.
· Gatunki operowe w twórczości Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego. “Polski Rocznik Muzykologiczny”, vol. 5 (2006), p. 139-153.
· Periodyzacje muzyki XX wieku. In: Sztuki nie sposób tworzyć ex nihilo. Jerzemu Bauerowi na siedemdziesięciolecie, eds. Olga Hans, Ewa Kowalska-Zając, Marta Szoka, Łódź: Akademia Muzyczna 2006, p. 29-40.
· Ryszard Strauss – neoklasyk, “Forum Muzykologiczne” 2005, p. 80-85.
· Między stylem późnym a zapóźnieniem stylistycznym – muzyka Ryszarda Straussa, in: Styl późny w muzyce, literaturze i kulturze, vol. 2, eds. Ewa Borkowska, Eugeniusz Knapik, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2006, p. 138-145.
· Dies irae, dies illa. Wizje apokalipsy w muzycznych mszach żałobnych, in: Symbolika – tradycja – egzegeza, eds. Krzysztof Korotkich, Jarosław Ławski, Białystok: Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu w Białymstoku 2006, p. 501-513.
· A Cyclic Musical Composition in Theoretical Perspective, in: Principles of Music Composing: Phenomenon of a Cycle, ed. Rimantas Janeliauskas, Vilnius: Lietuvos muzikos ir teatro akademija, 2006, p. 6-9.
· Cykliczny utwór muzyczny i cykl utworów muzycznych w perspektywie teoretyczne, in: Semiotyka cyklu. Cykl w muzyce, plastyce i literaturze, eds. Małgorzata Demska-Trębacz, Krystyna Jakowska, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku 2005, p. 23-32.
· Die Handschriften der Kompositionen Jules Zarembskis im Goethe- und Schiller Archiv in Weimar, “Die Musikforschung” 2004 no 2, p. 160-167.
· Życie i działalność artystyczna Juliusza Zarębskiego (1854-1885) w świetle najnowszych badań, “Ucrainica Polonica”, vol. 1, Kijów-Żytomierz: Wydawnictwo Kijowskiego Narodowego Uniwersytetu Lingwstycznego, Kijów-Żytomierz 2004, p. 389-399.
· Kategorie estetyczne i proces twórczy w muzyce Juliusza Zarębskiego na przykładzie cyklu miniatur fortepianowych “Róże i ciernie” op. 13. In: “Muzyka fortepianowa” no 13, “Prace Specjalne” 63, Gdańsk: Akademia Muzyczna (2004), p. 194-205.
· Narodziny muzyki z ducha literatury. Typy znaczeń w poematach symfonicznych Franza Liszta, in: Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie). Studia, eds. Stanisław Balbus, Andrzej Hejmej, Kraków: Universitas 2004, p. 297-305.
· Twórczość Juliusza Zarębskiego z perspektywy polskiej i europejskiej. W 150. rocznicę urodzin kompozytora, “Forum Muzykologiczne” 2004 no 1, p. 54-59.
· In search of a perfect performance of the 18thcentury opera: Johann Georg Sulzer’s lexicon as an aesthetic guide, in: Early Music – Contexts and Ideas, Kraków: Instytut Muzykologii UJ 2003, p. 150-154.
· Three previously unknown musical pieces by Juliusz Zarębski, “Ad Parnassum” (Bologna), vol. II/1, 2003, p. 111-120.
· The Types of Musical Dramaturgy in Dmitri Shostakovich’s String Quartets, in: Schostakowitschs Streichquartette – Ein internationales Symposium, ed. Andreas Wehrmeyer (Schostakowitsch-Studien, Bd. 5), Berlin: Verlag Ernst Kuhn 2002, p. 101-120.
· How Posterior Commentaries Influence the Sense of Music: the Case of Les Préludes, “European Journal for Semiotic Studies/Revue Européenne d’Études Sémiotiques/Europäische Zeitschrift für Semiotische Studien” 2002, vol. 14 no 1-2, p. 215-222.
· Rękopisy kompozycji Juliusza Zarębskiego w Archiwum Goethego i Schillera w Weimarze, “Muzyka” 200, no 1, p. 45-64.
· Czy odnalazłem Wielką Fantazję Juliusza Zarębskiego?, “Muzyka” 2002 no 2, p. 109-114.
· W stronę spraw ostatecznych… Kontemplacja jako cecha stylu późnego w muzyce (na przykładzie dzieł Liszta, Wagnera i Szostakowicza), in: Styl późny w muzyce, literaturze i kulturze, eds. Wojciech Kalaga, Eugeniusz. Knapik, Katowice: Wydawnictwo Śląsk 2002, p. 107-117.
· Tradycja retoryczna w “Niemieckim Requiem” Johannesa Brahmsa, in: Wokalistyka i pedagogika wokalna, “Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej we Wrocławiu” no 81, Wrocław 2001, p. 49-69.
· Kompozycje Juliusza Zarębskiego na fortepian na cztery ręce– faktura, technika, styl.Muzyka fortepianowa, vol. 12, “Prace Specjalne” no 59, ed. Janusz Krassowski et al., Gdańsk 2001, p. 150-162.
· Bach i techno. Formy obecności muzyki klasycznej w repertuarze rozrywkowym końca XX wieku [with Dorota Niemczyk], in: Muzykologia wobec przemian kultury i cywilizacji, ed. Ludwik Bielawski et al., Warszawa: Instytut Sztuki PAN 2001, p. 103-111.
· “I ugodził w sam łeb wojewody”. O narracji w balladzie symfonicznej Wojewoda Piotra Czajkowskiego, in: Mickiewicz i muzyka. Słowa – dźwięki – konteksty, eds. Teresa Brodniewicz, Maciej Jabłoński, Jan Stęszewski, Poznań: PTPN 2000, p. 71-82.
· Twórczość operowa Stanisława Moniuszki a idea opery narodowej, in: Opera polska w XVIII i XIX wieku, eds. Maciej Jabłoński, Jan Stęszewski, Janina Tatarska, Poznań: PTPN 2000, p. 119-128.
· O poszukiwaniach formy sonatowej w poematach symfonicznych Franciszka Liszta, in: “Arcana Musicae”, Księga prac dedykowanych prof. F. Wesołowskiemu z okazji 85-lecia urodzin, ed. Marta Szoka, Łódź: Akademia Muzyczna 1999, p. 119-127.
· Charaktery i symbole muzyczne w poematach symfonicznych Mieczysława Karłowicza, “Muzyka” 1999 no 1, p. 55-82.
· Mefisto na pięciolinii. Środki muzycznej charakterystyki postaci w operach o tematyce faustowskiej, in: Postacie i motywy faustyczne w literaturze polskiej, vol. 1, eds. Halina Krukowska, Jarosław Ławski, Białystok: Uniwersytet w Białymstoku 1999, p. 503-510.
· Między oratorium a operą. O problemie narracji w “Potępieniu Fausta” Hectora Berlioza, “Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej we Wrocławiu” 1998 no 4, p. 13-22.
· Dramaturgical Categories of Expression in Shostakovich’s String Quartets, in: Les Universaux en musique. Actes du 4e Congrès international sur la signification musicale, eds. Costan Miereanu, Xaver Hascher, Paris : Sorbonne 1998, p. 501-518.
· The Salvation of Faust. The Narrative Function of the Tonal Structure in a “Faust Symphony” of Franz Liszt, in: Contexts of Musicology, 2, ed. Maciej Jabłoński et al., Poznań: PTPN 1998, p. 107-113.
· Analiza i interpretacja muzyki programowej XIX wieku, in: Interpretacja muzyki, eds. Ludwik Bielawski, Katarzyna Dadak-Kozicka, Warszawa: IS PAN 1998, p. 79-95.
· Once Upon a Time… The Problem of Narration in 19th Century Programme Music, in: Interdisciplinary Studies in Musicology, vol. 3, eds. Maciej Jabłoński, Jan Stęszewski, Poznań: PTPN, 1997, p. 145-161.
· Koncepcja dramaturgii muzycznej a interpretacja dzieła, “Muzyka” 1995, no 3, p. 43-59.
· Dramaturgia kwartetów smyczkowych D.Szostakowicza, “Muzyka” 1994, no 2, p. 94-98.
· Theatrical Concept of Dramaturgy and Its Application to Musical Analysis, in: “Interdisciplinary Studiesin Musicology”, eds. Maciej Jabłoński, Jan Stęszewski, Poznań: PTPN 1995, p. 237-247.
· Apologia komunizmu czy ekspresja lęku? O dwóch kręgach twórczości Dymitra Szostakowicza, in: Muzyka i totalitaryzm, eds. Maciej Jabłoński, Janina Tatarska, Poznań: PTPN 1996, p.115-121.
· Zdzisław Jachimeckis Monographie über Wagner und die polnische Diskussion um die Stellung des Komponisten, in: Colloquium Richard Wagner – Nationalkulturen – Zeitgeschichte, ed. Petr Macek, Brno 1996, p. 176-187.
· Funkcja wokalno-instrumentalnego finału w “Symfonii Faustowskiej” F. Liszta, “Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej we Wrocławiu” no 63, Wrocław, 1994, p. 95-106.
· Szostakowicz a mit o twórcy komunistycznym, “Monochord”, vol. 4, Toruń, 1994, p. 27-35.
· Idea muzyki programowej w refleksji twórców romantycznych, “Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej w Poznaniu” no 7, Poznań 1994, p. 7-16.
· Twórczość oratoryjno-kantatowa D. Szostakowicza. Problem wartości i stylu, “Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej we Wrocławiu” no 61, Wrocław 1993, p. 91-102.
· “Turek we Włoszech” G. Rossiniego w kontekście tradycji teatru w teatrze, in: Twórczość Gioacchino Rossiniego, ed. Maciej Jabłoński, Poznań: PTPN 1993, p. 29-37.
· Hermeneutyka – koncepcja filozoficzna i jej implikacje muzykologiczne, “Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej w Bydgoszczy” no 4, Bydgoszcz 1993, p. 7-19.
· O trzech Królowych Niebios w twórczości W. A. Mozarta, “Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej we Wrocławiu” no 60, Wrocław 1992, p. 25-34.
· The Concept of Musical Dramaturgy in Soviet Musicological Research, in: Secondo Convegno Europeo di Analisi Musicale, eds. Rossana Dalmonte, Mario Baroni, Trento 1992, vol. 1, p. 407-412. Also in Italian: Il concetto di drammaturgia nella musicologia sovietica, ibidem, vol. 2, p. 231-236.
· Tradycja barokowa w Wielkiej Mszy c-moll W. A. Mozarta, “Muzyka” 1991, no 4, p. 59-68 oraz: “Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej w Poznaniu” no 3, Poznań 1993, p. 9-15.
· Przekaz ideowy “Symfonii Tysiąca” Gustawa Mahlera jako funkcja relacji słowno-muzycznych, “Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej we Wrocławiu” no 58, Wrocław 1991, p. 57-70.
· “Faust” Goethego w twórczości muzycznej epoki romantyzmu, “Muzyka” 1990 no 4, p. 41-48.
Encyclopedia entries (4):
· Zarębski Juliusz, in: Encyklopedia Muzyczna PWM, Część Biograficzna, vol. W-Ż, ed. Elżbieta Dziębowska, Kraków: PWM 2012, p. 324-329.
· Strauss Richard, in: Encyklopedia Muzyczna PWM, Część Biograficzna, ed. Elżbieta. Dziębowska, vol. Sm-Ś, Kraków 2007, p. 139-151.
· Zarębski Juliusz, in: MGG, Personenteil, vol. 17 Vin-Z, ed. Ludwig Finscher, Kassel-Basel: Bärenreiter 2007, szp. 1343-1344.
· Mahler Gustav, in: Encyklopedia Muzyczna PWM, Część Biograficzna, vol. M, ed. Elżbieta Dziębowska, Kraków: PWM 2000, p. 20-32.
Reviews (7):
· Translation from German: Michael Heinemann, Summa organistica. O “Livre de Saint Sacrement” Oliviera Messiaena, in: Olivier Messiaen we wspomnieniach i refleksji badawczej, eds. Marta Szoka, Ryszard Daniel Golianek, Łódź: Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów 2009, p. 125-134.
· Deutsche Musik im Wegekreuz zwischen Polen und Frankreich, Tutzing 1996, “Muzyka” 2001 no 2, p. 133-136.
· Levon Hakobian, Music of the Soviet Age 1917-1987, Sztokholm 1998, “Muzyka” 2000 no 1, p. 100-104.
· Keith T. Johns, The Symphonic Poems of Franz Liszt, Stuyvesant, NY 1997, “Muzyka” 1999 no 3, p. 136-139.
· Andrzej Tuchowski, Integracja strukturalna w świetle przemian stylu Chopina, “Muzyka” 1997 no 4, p. 137-140.
· Tatiana Czernowa, Dramaturgija w instrumientalnoj muzykie, “Muzyka” 1992, no 1, p. 85-87.
· Bericht über das Internationale D. Schostakowitsch-Symposion, “Muzyka” 1991 no 1, p. 129-132.
Popular science publications (46):
· Juliusz Zarębski – entry about the composer: https://portalmuzykipolskiej.pl/pl, 2020.
· Turandot, czyli opera na rozdrożu estetycznym, commentary to Metropolitam Opera broadcast, ed. Magdalena Sasin, Łódź, Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina, 2020, p. 6-11.
· Morfologia terroru, in: Francis Poulenc, Dialogi karmelitanek, commentary to Metropolitan Opera broadcast, ed. Magdalena Sasin, Łódź, Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina, 2019, p. 6-11.
· “Walkiria”, czyli o utopii, in: Richard Wagner, Walkiria, commentary to Metropolitan Opera broadcast, eds. Magdalena Sasin, Łódź, Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina, 2019, p. 6-11.
· Książę Poniatowski i jego zapomniane opery, in: Józef Michał Ksawery Poniatowski, Don Desiderio, opera program, Bytom: Opera Śląska 2018, p. 5-9.
· Anatomia operowego sukcesu Nabucca Giuseppe Verdiego, in: Giuseppe Verdi Nabucco, opera program, Warszawa: Teatr Wielki 2018, p. 12-17 (also in Italian: Anatomia di un successo operistico. Il Nabucco di Giuseppe Verdi, p. 18-21).
· Juliusz Zarębski: Complete Works in Opus Order, CD commentary (Piotr Sałajczyk, Maria Szwajger-Kułakowska), DUX 2017 (catalogue no: DUX 1181-1184), 2017, p. 4-9, English version p. 10-14.
· Wątki orientalne w operze niemieckiej, in: Carl Maria von Weber, Abu Hassan, program book, ed. Jacek Szerszenowicz, Łódź: Akademia Muzyczna 2017, p. 49-56.
· Zapomniana opera religijna Antona Rubinsteina, in: Anton Rubinstein, Mojżesz, opera sakralna w ośmiu obrazach, program book, Warszawa: Sinfonia Iuventus, 2017, p. 22-26 (English version: The Forgotten Religious Opera of Anton Rubinstein).
· Epopeja muzyczna w mocarstwowym stylu, program book: Modest Musorgski, Borys Godunow, ed. Aida Michałowska, Teatr Wielki w Poznaniu, 2016, p. 38-43. English version: Musical Epic in a National Style, ibidem, p. 44-49.
· Oświeceniowe arcydzieło syntezy i pełni [Czarodziejski flet] – opera program Teatr Wielki-Opera Narodowa, ed. Katarzyna Budzyńska, Warszawa 2016, p. 14-21.
· Zapomniane opery księcia Poniatowskiego; English ersion: The Forgotten Operas of Ptince Poniatowski, CD commentary: Poniatowski, Opera Arias, wyk. Joanna Woś, NOSPR, dyr. Bassem Akiki, Stowarzyszenie Muzyki Polskiej 2015.
· Szekspirowska opera o żonie Makbeta, in: Giuseppe Verdi, Makbet, commentary to the program of Arthur Rubinstein Philharmonic (Met broadcast), 2014, p. 6-11.
· Arcyopera, czyli o tragifarsie egzystencji, opera program, Mozart, Don Giovanni, ed. Michał J. Stankiewicz, Teatr Wielki Poznań 2014, p. 24-32; English version: Masteropera, or tragicomedy of existence, p. 33-41.
· La Traviata, czyli o przekraczaniu norm, commentary to the Metropolitan Opera broadcast, Łódź (Arthur Rubinstein Philharmonic) 2012, p. 12-17.
· Rozterki rosyjskiej duszy, opera program Eugeniusz Oniegin, Teatr Wielki w Poznaniu 2012, p. 12-15 .
· O pojęciu muzyki polskiej, Ruch Muzyczny” 2011 no 2, p. 7-9.
· Mahler-Bedecker – 18 odcinków w dwutygodnik.com, 2011.
· Seks i morderstwa, czyli Lady Macbeth à la russe, program operowy, Teatr Wielki im. S. Moniuszki w Poznaniu, 2011, p. 8-11.
· “Don Carlos” Giuseppe Verdiego: prawda psychologiczna i możliwości operowej narracji [commentary to the Metropolitan Opera broadcast], Łódź (Filharmonia im. A. Rubinsteina) 2010, p. 12-17.
· Pamiętnik londyński, “Operomania” 2008 no 1, p. 14-16.
· Pamiętnik paryski, “Operomania” 2007 no 2, p. 13.
· Pamiętnik nowojorski, “Operomania” 2007 no 3, o. 14-16.
· Nowo odkryte kompozycje Juliusza Zarębskiego, “Ruch Muzyczny” 2006 no 2, p. 28-30.
· Igraszki Cherubina czyli trzy życzenia belfra, “Operomania” 2006/2007 no 2 (26), p. 4-7.
· Juliusz Zarębski – kompozytor polski, “Ruch Muzyczny” 2005 no 5, p. 31-33.
· Primadonna w wełnianych rajtuzach [D. Szostakowicz, Lady Macbeth mceńskiego powiatu], “Operomania” 2005 no 3, p. 4-6.
· Teatry operowe w Niemczech wschodnich, “Operomania” 2005 no 1, p. 14-15.
· “Don Carlos” Verdiego – dzieło otwarte, : Giuseppe Verdi, Don Carlos [opera program], Poznań, Teatr Wielki, 2005, p. 9-12.
· Źródła stylistyczne muzyki Zarębskiego, “Kwarta” 2005 no 14, p. 12-13.
· Śladami Juliusza Zarębskiego, “Ruch Muzyczny” 2004 no 4, p. 32-35.
· “Podróż do Reims” Gioacchina Rossiniego – humorystyczna wizja Zjednoczonej Europy, “Operomania” 2004 no 4, p. 12-15.
· Ożywianie dinozaurów. O współczesnych realizacjach oper barokowych, “Operomania” 2003, no 9, p. 2-3, 15.
· Muzyczne wcielenia wątku faustowskiego, in: Antoni Książę Radziwiłł, Faust [opera program], Poznań, Teatr Wielki 2003, p. 31-35.
· Muzyczna secesja. Opery Ryszarda Straussa, “Operomania” 2002 no 4 (5), p. 12-13.
· Parsifal – muzyczna filozofia Wagnera, “Operomania” 2001, no 1, p. 11-12.
· W poszukiwaniu romantycznej naturalności – duety wokalne Mendelssohna, Brahmsa i Schumanna[komentarz do płyty CD], ISR 002, 2000, p. 4-6.
· Don Kichot z wiolonczelą. O czym opowiada muzyka programowa, “Opcje” 1999 no 3, p. 63-68.
· Troisty kosmos. O świecie bohaterów “Czarodziejskiego fletu” Mozarta, “Klasyka” 1998 no 1, p. 26-32.
· Muzyczny Wietnam. W poszukiwaniu ginącej tradycji [with Jarosław Mianowski], “Klasyka” 1998 no 11, p. 20-25.
· Przeklęte dziedzictwo Beethovena. Orkiestra w XIX wieku, “Klasyka” 1998 no 9, p. 20-26.
· Muzyka częściowo programowa [English version: Not Entirely Programme Music], in: 32 Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans. Księga programowa, ed. Ewa Kofin, Wrocław 1997, p. 254-260.
· Kosmopolita w hiszpańskim kostiumie [Verdi: Don Carlos], “Studio” 1995 no 6, p. 12-15.
· Niezrównana [Jessye Norman], “Studio” 1996 no 4, p. 8-10.
· Suknia w deseń włosko-francusko-polski, czyli “Hrabina” niefrasobliwa [opera program], Poznań, Teatr Wielki, 1994 [no pagination].
· Determinanty ideowe w muzyce radzieckiej. Dwa spojrzenia na twórczość Dymitra Szostakowicza, “Ruch Muzyczny” 1990 no 7, p. 1-5.