Prof. UAM dr hab.Magdalena Walter-Mazur

Magdalena Walter-Mazur
Institute of Musicology

Magdalena Walter-Mazur is a habilitated doctor, associate professor at the Institute of Musicology at AMU. In 1995, she graduated with a M.A. in musicology from AMU (master’s thesis: Theory of composition in the approach of Christoph Bernard, supervisor: dr Ryszard Wieczorek). In 2003, she defended her doctoral thesis Auf Italian-madrigalische Manier. The German madrigal motet as a cultural and stylistic phenomenon (supervisor: prof. Jan Stęszewski). In 2015, she was awarded a degree of habilitated doctor in humanities, submitting a monograph Figure and fractum. Musical Culture of Polish Benedictine Nuns in the Seventeenth and Eighteenth Centuries (Poznań 2014).

Her research interests include various aspects of musical culture in its religious, spiritual, or social contexts. She also conducts research on Polish music sources of the 17th and 18th centuries.

ORCID: 0000-0002-6174-1481 Academia: https://amu.academia.edu/MagdalenaWalterMazur

Publications:

Monographs (5):

– The Musical Culture of Polish Benedictine Nuns in the Seventeenth and Eighteenth Centuries, Berlin: Peter Lang Publishing 2018, pp. 328.

– Figurą i fraktem. Kultura muzyczna polskich benedyktynek w XVII i XVIII wieku, Poznań: Wydawnictwo PTPN 2014, pp. 443.

– ‘Sanctimonialis autem femina’. Magnificat, motety i pieśni na dwa chóry żeńskie z rękopisu L 1643 Biblioteki Diecezjalnej w Sandomierzu, edition and preface Magdalena Walter-Mazur, Sandomierz: Wydawnictwo Diecezjalne w Sandomierzu 2012, pp. 296.

– Christoph Bernhard, Tractatus compositionis augmentatus, edition and Polish translation: M. Walter-Mazur, in: Practica Musica 6, Kraków: Musica Iagellonica 2004, pp. 178.

– Motet madrygałowy w protestanckich Niemczech I połowy XVII wieku, Poznań: Rhytmos 2004, pp. 247.

Editorship (3):

– Muzykalia. Bibliotheca Nostra. Śląski Kwartalnik Naukowy 2013/3 (33), eds. Magdalena Walter-Mazur, Bogumiła Warząchowska (Uniwersytet Śląski w Katowicach).

– Source Studies in Musical Culture, Interdisciplinary Studies in Musicology 2012 (11), eds. Alina Mądry, Magdalena Walter-Mazur.

– Jan Stęszewski, Rzeczy, świadomość, nazwy. O muzyce i muzykologii, eds. Piotr Podlipniak, Magdalena Walter-Mazur, Poznań: Wydawnictwo PTPN 2009.

Articles in academic journals and chapters in monographs (33):

– Muzyka w służbie klasztornej dyplomacji, “Muzyka” 2019/2, p. 3-18.

– Nauka gry na instrumentach klawiszowych w szkole sandomierskich benedyktynek, in: Cum debita reverentia. Księga pamiątkowa dedykowana Profesor Danucie Jasińskiej, eds. Justyna Humięcka-Jakubowska, Hanna Winiszewska, Poznań: Wydawnictwo PTPN 2019, p. 221-235.

– Opis tradycji muzyczno-liturgicznych klasztoru jako próba ocalenia własnego świata w obliczu nieuchronnych przemian, “Liturgia Sacra. Liturgia – Musica – Ars”. Półrocznik Instytutu liturgii, muzyki i sztuki sakralnej Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2018/2(52), p. 515-527.

– Opera in the church. Contrafactures of operatic arias in the music collection of the Diocesan Library in Sandomierz, “Interdisciplinary Studies in Musicology” 17 (2017), p. 97-113.

– Zapomniany instrument, zapomniana praktyka. Tromba marina w klasztornym muzykowaniu w XVIII wieku, “Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”. Sectio L, vol XV,1/2017, p. 39-58.

– “In te credo sponse amate”. Arie i duety ze spuścizny muzycznej sandomierskich benedyktynek jako świadectwo ich pobożności indywidualnej i wspólnotowej, in: Monastycyzm XV-XVIII wieku. Tradycja średniowieczna wobec wyzwań nowożytnego humanizmu, eds. Michał T. Gronowski, Piotr Urbański, Warszawa 2016, p. 298-320.

– Four ‘Kashubian’ Plainsong Books and the Environment of Their Creation, in: Musica Baltica. Music-making in Baltic Cities, eds. Danuta Popinigis, Danuta Szlagowska, Jolanta Woźniak, Gdańsk 2015, p. 323-334.

– Poklasztorne rękopisy XVIII-wiecznej muzyki wokalno-instrumentalnej i instrumentalnej w zbiorach Biblioteki Diecezjalnej w Sandomierzu. Sprawozdanie z cyklu kwerend: 16-18.01., 15-19.04, 3-7.06 i 18-22.11.2013, “Hereditas Monasteriorum” 2013/3, p. 576-587.

– XVIII-wieczna praktyka muzyczna w klasztorach żeńskich w Sandomierzu, Staniątkach i Starym Sączu – próba porównania, “Polski Rocznik Muzykologiczny” XI/2013, p. 79-97.

– Panny z okładek. Zakonnice aktywne muzycznie w klasztorach benedyktynek w XVIII wieku, “Bibliotheca Nostra. Śląski Kwartalnik Naukowy” 3/2013, p. 51-63.

– A collection of music for keyboard instrument from Manuscript L 1668 (Book of Jadwiga Dygulska) of the Sandomierz Diocese Library, “Musicology Today” 2013, p. 53-71 (co-author: Jakub Dmeński).

– Muzyka jako element klasztornych uroczystości w świetle XVIII-wiecznych archiwaliów benedyktynek kongregacji chełmińskiej, “Hereditas Monasteriorum” 2013/2, p. 57-80.

– The musical practice of the Sandomierz Benedictine nuns in the 18th Century, “Interdisciplinary Studies in Musicology”, 2012 (11), p. 187-198.

– ‘Partimento’ po polsku? Nauka realizacji basso continuo i improwizacji organowej w przemyskim klasztorze benedyktynek, “Aspekty Muzyki” 2/2012, p. 99-118.

– On how the nuns sang Vespers in fractus – alternatim practice of Polish female Benedictines, in: The Musical Heritage of the Jagiellonian Era, eds. Paweł Gancarczyk, Agnieszka Leszczyńska, Warszawa 2012, p. 269-276.

– The Provenance of an Eight-Part Manuscript L1643 from the Collection of the Diocesan Library in Sandomierz, “Musicologica Brunensia” 47 (2012/1), p. 7-15.

– Utwory polichóralne na głosy żeńskie z pierwszej połowy XVII wieku ze zbiorów Biblioteki Diecezjalnej w Sandomierzu, “Muzyka” 2011/4, p. 29-73.

– “Corona harmonica” (1610) von Johann Christoph Demantius: ‚Imitatione della natura‘ und musikalische Rhetorik am Anfang des 17. Jahrhunderts, in: Musical Culture of the Bohemian Lands and Central Europe before 1620, eds. Jan Bata, Lenka Hlavkowa, Jiri K. Kroupa, Prague 2011, p. 287-292.

– Music in the Benedictine Nunneries in Chełmno and Toruń after the Post-Tridentine Reform, in: Musica Baltica. The Music Culture of Baltic Cities in Modern Times, ed. Jolanta Woźniak, Gdańsk 2010, p. 443-453.

– Status zakonnic śpiewaczek i instrumentalistek w XVII i XVIII wieku. Profesjonalizacja zakonnic-muzyków na przykładzie polskich benedyktynek, “Polski Rocznik Muzykologiczny” 2010, p. 57-79.

– Rękopis 127 Biblioteki Gdańskiej PAN księgą głosową toruńskich benedyktynek, “Muzyka” 2010/2, 113-121.

– Music by Nuns in the 17th Century, or About a Not Quite Successful Attempt at Disembodiment, in: BodyMusicEvent, eds. Bożena Muszkalska, R. Allgeyer-Kaufmann, Wrocław 2010, p. 125-135.

– “Z śpiewania waszego poznana będzie wasza gorącość, abo oziębłość ducha”. Muzyka w klasztorze Benedyktynek przy ul. Wodnej, “Kronika Miasta Poznania” 2010/2, p. 45-56.

– A New Perspective on Musical Culture of Polish Benedictine Nunneries in the Light of Toruń Sources, in: Early Music – Context and Ideas II, Kraków 2008, p. 137-159.

– Muzyka jako Wotum. “Angst der Hellen und Friede der Seelen” Burkharda Grossmanna (1623), “Muzyka” 2007/4, p. 127-139.

– The Madrigal Motet in Protestant Germany, in: Musikgeschichte in Mittel- und Osteuropa. Mitteilungen der internationalen Arbeitsgemeinschaft an der Universität Leipzig, Heft 11, Leipzig 2006, p. 217-136.

– ‘Ars moriendi’, ‘pompa funebris’ i muzyka w siedemnastowiecznych Niemczech, “Barok” XII/1 (23) 2005, p. 13-27.

– “Musikalischer Seelenlust Erster Theil” von Tobias Michael. Klage und Tröstung, in: Early Music – Context and Ideas, Kraków 2003, p. 312-317.

– Niemiecka recepcja madrygału, “Canor” 2000/1, p. 19-27.

– Mistyka, manieryzm i “Cantiones sacrae” Heinricha Schütza, “Canor” 1999/4, p.7-16.

– Schütz-Rezeption in Polen zwischen den beiden Weltkriegen, in: Rezeption Alter Musik. Kolloquium aus Anlass 325. Todestag von H. Schuetz  vom 1. bis 3. Oktober 1997, Bad Köstritz 1999.

– Wokół Figurenlehre Christopha Bernharda, “Muzyka” 1998/2, p. 75-89.

– Das Alte und Neue, oder Mäander der Bernhardschen Klassifikation, in: Actes du Congres International Theatre, Musique & Arts dans les Cours Europeennes de la Renaissance & du Baroque, Warszawa 1997, p. 551-559.

Reviews (7):

– Tomasz Jeż: Kultura muzyczna jezuitów na Śląsku i ziemi kłodzkiej (1581-1776). Warszawa 2013, “Muzyka” 2014/2, p. 141-146.

– Anna i Zygmunt Szweykowscy: Dramma per musica, cz. I, Kraków 2008, “Muzyka” 2011/1, p. 145-148.

– Jane A. Bernstein: Print culture and Music in Sixteenth-century Venice. Oxford 2001, “Muzyka” 2007/2, p. 131-133.

– Susan McClary: Modal Subjectivities. Self-fashioning in the Italian Madrigal. Berkeley 2004, “Muzyka” 2006/4, p. 126-129.

– Tomasz Jeż: Madrygał w Europie północno-wschodniej. Dokumantacja – recepcja – przeobrażenia gatunku, “Muzyka” 2004/4, p. 158-161.

– Szymon Paczkowski: Nauka o afektach w myśli muzycznej I połowy XVII wieku, “Muzyka” 2002/1, p. 135-137.

– Sandry Rosenblum obraz praktyk wykonawczych muzyki fortepianowej okresu klasycyzmu, “Canor” 1994/8, p. 64-69.

Popular science publications (3):

– [Preface to a CD booklet] Sanctimonialis autem Femina L 1643, Ars Sonora 2019.

– Wokalno-instrumentalny koncert kościelny w XVII wieku, in: Nieznane koncerty religijne Adama Kriegera w opracowaniu Jana Maćkowskiego, Drezdenko 2016.

– Sposób na Schütza, “Canor” 1999/2, p. 45-55.