drMagdalena Nowicka-Ciecierska

- magda.nowicka@amu.edu.pl
- Uniwersytetu Poznańskiego 7
61-614 Poznań
Show on the map- Consultations
- Wednesday 10.30-12.00
Magdalena Ciecierska-Nowicka is a graduate of Adam Mickiewicz University in Poznań with a Ph.D. in musicology and M.A. in Polish studies (literary studies, specialization: journalism and public relations). In 2015, she obtained her master's degree in Polish studies (Moda na jazz. O polskiej krytyce jazzowej lat 1956–1976, supervisor: dr hab. Joanna Maleszyńska), and, in 2016, in musicology (“Czarodziejska góra” Pawła Mykietyna – aspekty literackie, muzyczne i teatralne dzieła, supervisor: prof. AMU dr hab. Marcin Gmys). She also spent a winter semester of 2013/2014studying musicology at Karl-Franzens-Universität in Graz within the Erasmus Exchange Programme. In 2020, she defended her doctoral thesis: “Słuchane na ostro”. Andrzej Chłopecki jako muzykolog, krytyk, radiowiec i promotor nowej muzyki (supervisor: prof. AMU dr hab. Marcin Gmys).
She is a member of the editorial board of the online magazine MEAKULTURA.pl and the MEAKULTURA Foundation, where he carries out various activities popularizing and promoting music of Polish artists and composers. She also worked at the Polish Music Publishing House as a promotion and education specialist. Her main research interests include music criticism (20th and 21st century music), sociology of music, with a particular focus on the reception of contemporary music, as well as issues bordering on musicology and linguistics (linguistic approach to music).
ORCID: 0000-0003-1013-1146
Publications:
Articles in academic journals:
Berghof na operowej scenie. Strategie adaptacyjne w Czarodziejskiej górze Pawła Mykietyna do libretta Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk, „Muzyka” 2021 nr 4, s. 96-114.
In Search of Values in Contemporary Music – Andrzej Chłopecki’s Music Criticism, “Lithuanian Musicology” 2019, vol. 20, Lithuanian Academy of Music and Theatre, Vilnius, p. 62–67.
Uchem krytyka. Idiom kompozytorski Pawła Szymańskiego w ujęciu Andrzeja Chłopeckiego, “Res Facta Nova” 20 (29) 2019, p. 29–40.
Idiomatic features of the compositional style of Paweł Mykietyn in the opera Czarodziejska góra [The magic mountain] – a reconnaissance, “Interdisciplinary Studies in Musicology” 16, eds. E. Schreiber, W. Nowak, UAM–PTPN, Poznań 2016, p. 9–25.
Nowa muzyka w Poznaniu. O Festiwalu Poznańska Wiosna Muzyczna w latach 2011–2015, “Res Facta Nova” 2015 no 16 (25), p. 139–169.
Editorship:
Współredakcja pracy zbiorowej: From Poland with Music. 100 Years of Polish Composers Abroad (1918-2018), ed. Beata Bolesławska-Lewandowska, Cindy Bylander, Małgorzata Gamrat, Magdalena Nowicka-Ciecierska, Marlena Wieczorek, Fundacja MEAKULTURA, Scala Arts & Heritage Publishers, 2021, ISBN:9781785514074.
Sto lat muzycznej emigracji. Kompozytorzy polscy za granicą (1918-2018), the concept by Marlena Wieczorek, eds. Beata Bolesławska-Lewandowska, Małgorzata Gamrat, Magdalena Nowicka-Ciecierska, Marlena Wieczorek, Fundacja MEAKULTURA, Gliwice 2018.
Mania, M. Gardoń-Preinl, Czytanie a vista w szkole muzycznej II stopnia, ed. Magdalena Nowicka-Ciecierska, part 1, PWM 2018
(collaboration) Edvard Grieg and His Times / Edvard Grieg i jego czasy, ed. W. Stępień, collaboration: Aneta Derkowska, Marcin Jaworowicz, Magdalena Nowicka, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego, Katowice 2016
Popular science publications:
Marta Ptaszyńska w: From Poland with Music. 100 Years of Polish Composers Abroad (1918-2018), ed. Beata Bolesławska-Lewandowska, Cindy Bylander, Małgorzata Gamrat, Magdalena Nowicka-Ciecierska, Marlena Wieczorek, Fundacja MEAKULTURA, Scala Arts & Heritage Publishers, 2021, ISBN:9781785514074.
Jerzy Petersburski w: From Poland with Music. 100 Years of Polish Composers Abroad (1918-2018), ed. Beata Bolesławska-Lewandowska, Cindy Bylander, Małgorzata Gamrat, Magdalena Nowicka-Ciecierska, Marlena Wieczorek, Fundacja MEAKULTURA, Scala Arts & Heritage Publishers, 2021, ISBN:9781785514074.
Alfabet życia i twórczości Mieczysława Karłowicza, published on the website of the Polish Music Publishers, 02 December 2019, https://pwm.com.pl/pl/aktualnosci/szczegoly/3459669,mieczyslaw-karlowicz-grudniowym-kompozytorem-miesiaca.html.
Konferencja Marketing w Kulturze. Komunikacja – trendy – praktyka, MEAKULTURA ISSN 2299:1255, 14 March 2019, http://meakultura.pl/rekomendacje/konferencja-marketing-w-kulturze-komunikacja-trendy-praktyka-2146.
Composers’ profiles: Jerzy Petersburski; Marta Ptaszyńska, in: Sto lat muzycznej emigracji. Kompozytorzy polscy za granicą (1918-2018), the concept by Marlena Wieczorek, eds. Beata Bolesławska-Lewandowska, Małgorzata Gamrat, Magdalena Nowicka-Ciecierska, Marlena Wieczorek, publisher: Fundacja MEAKULTURA, Gliwice 2018, p. 263–265, 269–271.
Opera jest i zawsze była teatrem. Wywiad z Renatą Borowską-Juszczyńską, blog “Save the Music”, 18 September 2018, http://savethemusic.eu/aktualnosci/opera-jest-i-zawsze-byla-teatrem-wywiad-z-renata-borowska-juszczynska-81.
Kiedy muzyka jest bohaterem filmu, MEAKULTURA ISSN 2299:1255, 17 September 2018, http://meakultura.pl/artykul/kiedy-muzyka-jest-bohaterem-filmu-2053.
Muzyka – wspólne dobro, MEAKULTURA ISSN 2299:1255, 30 June 2018, http://meakultura.pl/artykul/muzyka-wspolne-dobro-2018.
Pokolenie muzycznych indywidualności, article published in a series “Niepodległa”, “Muzyka w mieście” no 4 (66), April 2018, p. 15–19.
Zasadą jest tylko dobre granie. Rozmowa z Januszem Wojtarowiczem, Edukacyjny Magazyn Muzyczny PWM “Scala” no 9, March 2018, p. 13–15.
W dawnym i nowym stylu. 47. Poznańska Wiosna Muzyczna, “Glissando”, online edition of 17 April 2018, http://glissando.pl/aktualnosci/w-dawnym-i-nowym-stylu-47-poznanska-wiosna-muzyczna.
Muzyk i jego instrument – instrument i jego muzyk. Wizerunek kontrabasisty w prozie Philipa-Dimitri Galása i Patricka Süskinda, MEAKULTURA ISSN 2299:1255, no 269, 29 May 2018, http://meakultura.pl/artykul/muzyk-i-jego-instrument-instrument-i-jego-muzyk-wizerunek-kontrabasisty-w-prozie-philipa-dimitri-galasa-i-patricka-suskinda-1996.
“Zbyt wiele tekstów akademickich traktuje o tym, jak badać muzykę popularną, zamiast ją po prostu badać”. Wywiad z Mariuszem Gradowskim, MEAKULTURA ISSN 2299:1255, no 266, 2018-03-29, http://meakultura.pl/artykul/zbyt-wiele-tekstow-akademickich-traktuje-o-tym-jak-badac-muzyke-popularna-zamiast-ja-po-prostu-badac-wywiad-z-mariuszem-gradowskim-1979.
“Żeby grać muzykę współczesną, trzeba mieć bardzo dobry warsztat klasyczny”. Wywiad z Barbarą Borowicz (co-author: Ewa Schreiber), MEAKULTURA ISSN 2299:1255, no 267, 2018-04-30, http://meakultura.pl/artykul/zeby-grac-muzyke-wspolczesna-trzeba-miec-bardzo-dobry-warsztat-klasyczny-wywiad-z-barbara-borowicz-1986.
Kuchnia ostatniego krytyka, “Ruch Muzyczny” no 9/2017, p. 13–15.
Nie ma sensu mówić o ważnych rzeczach w nieciekawy dla czytelnika sposób. Wywiad z Sheilą Hayman (co-author: Olena Prokhorets), blog “Save the Music”, 16 September 2017, http://savethemusic.eu/aktualnosci/nie-ma-sensu-mowic-o-waznych-rzeczach-w-nieciekawy-dla-czytelnika-sposob-57.
Henryk Wars – Pierwszy Polak w Hollywood, MEAKULTURA ISSN 2299:1255, 18 October 2017, http://meakultura.pl/artykul/henryk-wars-pierwszy-polak-w-hollywood-1896.
Najwięcej radości w życiu dają mi moje skrzypce, blog “Save the Music”, 26 July 2017, http://savethemusic.eu/aktualnosci/najwiecej-radosci-w-zyciu-daja-mi-moje-skrzypce-45.
Chick Corea Trio w krakowskim ICE, blog “Save the Music”, 19 June 2017, http://savethemusic.eu/aktualnosci/chick-corea-trio-w-krakowskim-ice-38.
“Za każdym razem, kiedy przychodzę do Filharmonii na Warszawską Jesień, wpatruję się w balkon, z którego zwykle relacjonował koncerty, by sprawdzić, czy już jest na swoim stanowisku…”. Wywiad z Beatą Chłopecką, MEAKULTURA ISSN 2299:1255 no 261, 16 September 2017, http://meakultura.pl/artykul/za-kazdym-razem-kiedy-przychodze-do-filharmonii-na-warszawska-jesien-wpatruje-sie-w-balkon-z-ktorego-zwykle-relacjonowal-koncerty-by-sprawdzic-czy-juz-jest-na-swoim-stanowisku-wywiad-z-beata-chlopecka-1873.
Festiwale Andrzeja Chłopeckiego, MEAKULTURA ISSN 2299:1255, 31 October 2019, http://meakultura.pl/publikacje/festiwale-andrzeja-chlopeckiego-2071.
“W operze współczesnej zachwycająca jest jej różnorodność”. Rozmowa z Agatą Zubel, MEAKULTURA ISSN 2299:1255, 17 October 2016, http://meakultura.pl/artykul/w-operze-wspolczesnej-zachwycajaca-jest-jej-roznorodnosc-rozmowa-z-agata-zubel-1651.
W oparach opery – relacja z Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, part 2 (co-authors: Karolina Dąbek, Paulina Zgliniecka), MEAKULTURA ISSN 2299-1255, 16 October 2016, http://meakultura.pl/artykul/w-oparach-opery-relacja-z-miedzynarodowego-festiwalu-muzyki-wspolczesnej-warszawska-jesien-1649.
Moda na jazz. O początkach polskiej krytyki jazzowej, MEAKULTURA ISSN 2299:1255, 03 January 2016, http://meakultura.pl/publikacje/moda-na-jazz-o-poczatkach-polskiej-krytyki-jazzowej-1415.
Nowości na 45. Poznańskiej Wiośnie Muzycznej, MEAKULTURA ISSN 2299:1255, 01 April 2016, http://meakultura.pl/recenzje/nowosci-na-45-poznanskiej-wiosnie-muzycznej-1493.
Energia nowej muzyki, “Ruch Muzyczny” 2016 no 4, p. 50–51.
Różne oblicza Arvo Pärta – Nostalgia Festival 2015 (co-author: Iwona Granacka),MEAKULTURA ISSN 2299:1255, 27 October 2015, http://meakultura.pl/recenzje/rozne-oblicza-arvo-parta-nostalgia-festival-2015-1358.
Buchowska i Tchorzewski. Polska muzyka na wiolonczelę i fortepian, MEAKULTURA ISSN 2299:1255, 28 December 2015, http://meakultura.pl/recenzje/buchowska-i-tchorzewski-polska-muzyka-na-wiolonczele-i-fortepian-1409.
Aleksander Dębicz – Cinematic Piano, MEAKULTURA ISSN 2299:1255, 19 July 2015, http://meakultura.pl/recenzje/aleksander-debicz-cinematic-piano-1246.
“Muzyka to podstępna bestia, która z ukrycia steruje emocjami” – wywiad z Lidią Zielińską (współautor: Damian Nowicki), MEAKULTURA ISSN 2299:1255, 28 February 2015, http://www.meakultura.pl/wywiady/muzyka-to-podstepna-bestia-ktora-z-ukrycia-steruje-emocjami-wywiad-z-lidia-zielinska-1150.
Rozmowy o festiwalu. Marcin Trzęsiok et consortes, Seminarium Krytyki Muzycznej, 58. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej “Warszawska Jesień”, ed. M. Ćwiek, Warszawska Jesień, Warszawa 2015.
Zabobony gasnącego stulecia. Kontynuacje, MEAKULTURA ISSN 2299:1255, no 261. 16 September 2017, http://meakultura.pl/artykul/andrzej-chlopecki-zabobony-gasnacego-stulecia-kontynuacje-1874.
Barwne jazzu początki – recenzja książki Krzysztofa Karpińskiego “Był jazz. Krzyk jazz-bandu w międzywojennej Polsce, MEAKULTURA ISSN 2299:1255, 19 January 2015, http://www.meakultura.pl/recenzje/barwne-jazzu-poczatki-recenzja-ksiazki-krzysztofa-karpinskiego-byl-jazz-krzyk-jazz-bandu-w-miedzywojennej-polsce-1128.
Pianista-geniusz, czyli o występach Rubinsteina w Carnegie Hall, MEAKULTURA ISSN 2299:1255 21 August 2014, http://www.meakultura.pl/recenzje/pianista-geniusz-czyli-o-wystepach-rubinsteina-w-carnegie-hall-993.
“Yoko i John. Dni, których nie zapomnę”, MEAKULTURA ISSN 2299:1255, 27 August 2013, http://t.meakultura.pl/recenzje/yoko-i-john-dni-ktorych-nie-zapomne-641.
Nieznana rodzina sławnego skrzypka, MEAKULTURA ISSN 2299:1255, 02 November 2015, http://meakultura.pl/publikacje/nieznana-rodzina-slawnego-skrzypka-1364.
Ptakova, czyli ‘Epka’ na dobry początek, MEAKULTURA ISSN 2299:1255,10 July 2014, http://www.meakultura.pl/recenzje/ptakova-czyli-epka-na-dobry-poczatek-962.
Festiwal Transatlantyk – spotkania z twórcami muzyki filmowej (co-author: Ewa Chorościan), MEAKULTURA ISSN 2299:1255, 21 August 2014, http://www.meakultura.pl/recenzje/festiwal-transatlantyk-spotkania-z-tworcami-muzyki-filmowej-patronat-medialny-meakultury-994.
Nostalgia na dwa głosy (co-author: Ewa Chorościan), MEAKULTURA ISSN 2299:1255, 27 October 2014, http://www.meakultura.pl/recenzje/nostalgia-na-dwa-glosy-1058.
“Czwarty raz oznacza zmianę dyrygenta” – wywiad z Jerzym Maksymiukiem, 17 October 2014, http://www.meakultura.pl/wywiady/czwarty-raz-oznacza-zmiane-dyrygenta-wywiad-z-jerzym-maksymiukiem-1072.
“Od lat jestem buntownikiem i męczy mnie konserwatyzm”. Rozmowa z Władysławem Komendarkiem, MEAKULTURA ISSN 2299:1255, 12 June 2014, http://www.meakultura.pl/wywiady/od-lat-jestem-buntownikiem-i-meczy-mnie-konserwatyzm-rozmowa-z-wladyslawem-komendarkiem-943.
Speaking Concerts, czyli edukacja muzyczna w filharmonii, MEAKULTURA ISSN 2299:1255, 26 July 2014, http://www.meakultura.pl/recenzje/speaking-concerts-czyli-edukacja-muzyczna-w-filharmonii-968.
“She’s a music machine” – sylwetka Grażyny Auguścik, MEAKULTURA ISSN 2299:1255, 17 October 2014, http://meakultura.pl/kosmopolita/shes-a-music-machine-sylwetka-grazyny-auguscik-1049.
Uczestnicy warsztatów z MeaKulturą o koncertach (co-author: Anna Bartyzel, Marta, Baszterda, Ewa Chorościan, Irmina Kalotka, Ewa Schreiber), 23-25 October 2014, Nostalgia Festival Poznań, http://2014.nostalgiafestival.pl/pl/news/uczestnicy-warsztatow-z-meakultura-o-koncertach.
Fortepianowy rozdźwięk pomiędzy Elliottem Carterem, a Tigranem Mansurianem – relacje z koncertu Macieja Grzybowskiego (co-authors: Ewa Chorościan, Irmina Kalotka), 23-25 October 2014, Nostalgia Festival Poznań, http://2014.nostalgiafestival.pl/pl/news/fortepianowy-rozdzwiek-pomiedzy-elliottem-carterem-a-tigranem.
Jazz alternatywą dla szarości PRL-u?, MEAKULTURA ISSN 2299:1255, 23 July 2013, http://meakultura.pl/publikacje/jazz-alternatywa-dla-szarosci-prl-u-627.
Muzyczne impresje Markiewicza, MEAKULTURA ISSN 2299:1255, 6 September 2013, http://meakultura.pl/artykul/muzyczne-impresje-markiewicza-693.
Editorship of popular science journals:
Czego potrzeba, by powstała muzyka? (co-author: Aleksandra Bliźniuk, no 269: 29 May 2018). Full text available: http://meakultura.pl/meandry/czego-potrzeba-by-powstala-muzyka-2009, ISSN 2299:1255, 6 September 2013.
Młodzi popularnie o muzyce (muzyce (co-author: Ewa Chorościan, no 266: 30 March 2018). Full text available: http://meakultura.pl/meandry/mlodzi-popularnie-o-muzyce-1980, ISSN 2299:1255, 2013-09-06.
Dlaczego i jak sądzimy, czyli krytyka muzyczna pod lupą (no 261, 16 September 2017). Full text available: http://meakultura.pl/meandry/dlaczego-i-jak-sadzimy-czyli-krytyka-muzyczna-pod-lupa-1875, ISSN 2299:1255, 2013-09-06.
O operze współczesnej (no 257: 17 October 2017). Full text available: http://meakultura.pl/aktualnosci/opera-wspolczesna-numer-specjalny-1654, ISSN 2299:1255, 6 September 2013.
Edukacyjny Magazyn Muzyczny PWM “Scala” no 9, March 2018, ISSN 2299-6702.