DrŁukasz Smoluch

- intermultos@gmail.com
- 61 829 13 96
Uniwersytetu Poznańskiego 7
61-614 Poznań
room 2.57
Show on the map- Consultations
- Tuesday 12.00-13.00
- Wednesday 11.30-12.30
Łukasz Smoluch is a graduate of the Department of Musicology and the Institute of Ethnology at Adam Mickiewicz University in Poznań. His master’s thesis, Didjeridu w dobie globalizacji. Konteksty użycia instrumentu and doctoral dissertation Polskie tradycje muzyczne na południowo-wschodniej Syberii i ich rola w kształtowaniu tożsamości narodowo-etnicznej (defended in 2013), were supervised by prof. Bożena Muszkalska.
His research area focuses on the role of music in culture, especially in the processes of shaping the identity of individuals and groups. In his work, he discusses, among others, the issue of the place of music in diasporic cultures, the relationships between music and globalization processes, and the use of folklore in popular music. He conducted field research in Poland, Russia, Brazil, Turkey, Australia, Guinea, Ukraine, and Belarus.
ORCID: 0000-0002-8236-2771
Publications
Articles in academic journals:
Zimowe muzykowanie na Syberii, czyli o chodzeniu z gwiazdą i śpiewaniu przez telefon. In: “Dziedzictwo kulturowe wsi” 2/2018, p. 61-73.
Zjawiska spod znaku world music a tożsamość diaspory. In: “Etnomuzykologia polska” 3/2018, p. 30-42.
Joyful Obereks and Sentimental Tangos. Meanings of Musical Phenomena of the Polish Diaspora in Australia. In: “Interdisciplinary Studies in Musicology” 17, p. 171-179.
The Man without a Digital Recorder. In: “New Eastern Europe” 4/2014, p. 201-205.
Kolberg multimedialny. Między technologią a prawdą etnograficzną. In: “Lud” 98/2014, p. 109-112 [wspólnie z E. Antyborzec].
Польские музыкальные традиции и идентичность сибирских голендров. In: “PaxSonoris” 8/2014, p. 23-31.
The Oskar Kolberg’s Study of the Musical Culture of the Hutsuls. In: “Musicology Today” 11/2014, p. 41-49, access: http://www.degruyter.com/view/j/muso.2014.11.issue-1/muso-2014-0014/muso-2014-0014.xml?format=INT
The Didjeridu in Poland: a Global and a Local Context of Using the Instrument. In: “Pax Sonoris” 4/2012.
Muzyka australijskich Aborygenów i różne oblicza globalizacji. In: “Historia – Kultura – Globalizacja” 4/2009.
Chapters in monographs:
World music w przekazie audiowizualnym. In: J. Humięcka-Jakubowska, H. Winiszewska (eds.), Cum debita reverentia. Księga pamiątkowa dedykowana Profesor Danucie Jasińskiej. Poznań: Wydawnictwo PTPN 2019.
A Musical Event and its Meaning in the Polish Community in Vershina, Siberia. In: Y. Defrance (ed.), Voicing the Unheard: Music as Windows for Minorities. Paris: L'Harmattan 2019.
Reviving Tradition from Oskar Kolberg’s Musical Materials. In: B. Muszkalska (ed.), The Kolbergs of Eastern Europe. Berlin: Peter Lang 2018, p. 203-214.
What do Eucalyptus and PVC Pipe Have in Common?, In: D. Hebert, M. Rykowski (eds.), Music Glocalization: Heritage and Innovation in a Digital Age. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing 2018, p. 235-252.
Zapisy muzyczne w Łęczyckiem. In: Dzieła wszystkie Oskara Kolberga. Vol. 78. Łęczyckie. Supplement to vol. 22. Poznań: Instytut im. Oskara Kolberga 2016, p. XXXI-XLIV.
Tradycje muzyczne Polaków na obczyźnie. Wybrane regiony. In: W. Grozdew-Kołacińska (ed.), Raport o stanie tradycyjnej kultury muzycznej. Warszawa 2014, p. 223-235 [with B. Muszkalska].
Oskar Kolberg (1814-1890). Dostępność dzieła, świadomość społeczna, obecność w przestrzeni publicznej i mediach. In: W. Grozdew-Kołacińska (ed.), Raport o stanie tradycyjnej kultury muzycznej. Warszawa 2014, p. 12-38.
Polskie tradycje muzyczne na południowo-wschodniej Syberii. Wstęp do badań nad rolą muzyki w kształtowaniu tożsamości. In: M. Michalska (ed.), Polacy poza granicami kraju u progu XXI wieku. Różne oblicza polskiej tożsamości. Wrocław 2011, p. 243-250.
Globalizacja muzyki na przykładzie didjeridu. In: W. Kuligowski, A. Pomieciński (eds.), Różne kultury, różne globalizacje. Poznań 2010, p. 133-155.
Rura w sieci, czyli rola Internetu w badaniach nad didjeridu – tradycyjnym instrumentem Aborygenów. In: G. Gańczarczyk, P. Grochowski (eds.), Folklor w dobie Internetu. Toruń 2009, p. 189-195.
Stan digitalizacji archiwum Kolbergowskiego – problematyka związana z udostępnianiem zbiorów muzycznych. In: G. Gańczarczyk, P. Grochowski (eds.), Folklor w dobie Internetu. Toruń 2009, p. 205-209 [with E. Antyborzec and M. Prochaska]
Encyclopedia entries:
Jadwiga Sobieska (1909-1995), Marian Bazyli Sobieski (1908-1967). In: K. Ceklarz, A. Spiss, J. Święch (ed.), Etnografie i ludoznawcy polscy. Sylwetki, szkice biograficzne. Vol. 5. Kraków: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze 2019, p. 179-185.
Reviews:
Melodie stamtąd - melodie stąd. In: “Pismo folkowe” 3/2016, p. 39 [Melodie stamtąd. Nagrania archiwalne tradycyjnych pieśni i muzyki regionu kaliskiego ze zbiorów fonograficznych Instytutu Sztuki PAN, part. 1, Warszawa 2016].
Polska muzyka i tożsamość syberyjskich Olędrów. In: “Muzyka Tradycyjna PL”, access: http://www.muzykatradycyjna.pl/pl/leksykon/artykuly/articles/polska-muzyka-i-tozsamosc-syberyjskich-oledrow [2015].
Co i jak się tańczy w zachodniej Wielkopolsce?, In: “Przegląd Wielkopolski” 1/2015, p. 76-77 [Mirosława Bobrowska, Kazimierz Budzik, Bogusław Linette, Sławomir Pawliński, Folklor taneczny zachodniej Wielkopolski, WBPiCAK, Poznań 2014, pp. 197.
Polska muzyka na emigracji. In: “Życie Uniwersyteckie” 12/2010.