DrJakub Kasperski

- kaspera@amu.edu.pl
- kaspera@wp.pl
- 61 829 13 93
Uniwersytetu Poznańskiego 7
61-614 Poznań
room 2.54
Show on the map- Consultations
- Wednesday 14.15-15.15
- Friday 9.00-10.00
Jakub Kasperski is a graduate of the Department of Musicology at Adam Mickiewicz University in Poznań. In 2004/2005, he studied at Sorbonne University in Paris within an exchange programme Socrates-Erasmus. In 2006, he earned a M.A. in musicology (master’s thesis: Kołysanki śmierci. Recepcja Requiem op. 47 Gabriela Fauré w twórczości kompozytorów francuskich (supervisor: prof. Ryszard Daniel Golianek). In 2012, he defended his doctoral thesis Muzyka popularna jako przedmiot badań muzykologii (supervisor: prof. Ryszard Daniel Golianek). Since then, he has been conducting research on popular music, also giving lectures on that topic. In 2017, he completed a one-year postgraduate studies in cultural management at Poznań University of Social Sciences, which provided him with knowledge and skills necessary to conduct such courses as "Fundamentals of Entrepreneurship" or "Legal and economic aspects of creative activity". Since 2017, he has been a coordinator of the Academic Association of Musicology Students in the Faculty of Arts Studies at AMU.
His current research interests focus on the formal types of songs in the context of various styles and genres of music. In 2019, he published History of Popular Music, the first Polish popular science monograph of that type.
Since 2009, he has been a member of the IASMP – International Association for the Study of Popular Music. For many years, he has also been cooperating with Poznań Philharmonic and Poznań composers as an announcer and commentator.
ORCID: 0000-0003-1495-0421
Publications
Popular science monograph:
Historia muzyki popularnej. Wydawnictwo SBM, Warszawa 2019
Chapters in monographs:
Jak brzmi Polska we współczesnej muzyce rockowej? [in:] eds. Małgorzata Chrząstowska, Krzysztof Gajda, Polska w piosence (1989-2019), Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2020, p. 49-62.
Współczesna muzykologia wobec muzyki popularnej – przegląd wybranych stanowisk [in:] eds.: Natalia Giemza, Andrzej Juszczyk, Sylwia Papier, Konrad Sierzputowski, Muzyka/Uniwersytet/Technologia/Emocje. Studia nad muzyką popularną.AT Wydawnictwo, Poznań 2017, p. 11-22.
Od powieści do rock opery - Droga, z której się nie wraca zespołu Esse, współautor razem z Aidą Michałowską, [in:] eds. Robert Dudziński, Joanna Płoszaj, Wiedźmin – polski fenomen popkultury. Stowarzyszenie Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej Trickster, Wrocław 2016, p. 111-126. http://tricksterzy.pl/download/wiedzmin-polski-fenomen-popkultury/
Techniki wokalne w muzyce heavymetalowej – próba typologii i periodyzacji [in:] ed. B. Tarasiewicz, Współczesne i historyczne metody kształcenia głosu, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2016, p. 333-346.
How to make a Global Dance Hit: Balancing the Exotic with the Familiar in ‘Danza Kuduro’, in collaboration with: Andrew Martin, Félix Eid, María Emilia Greco, Edin Mujkanović [in:] eds. Ralf von Appen, André Doehring, Dietrich Helms, Allan F. Moore,Song Interpretation in 21st-Century Pop Music, Ashgate Publishing Ltd, Surrey, London, Burlington 2014, p. 231-252.
Dialektyka władzy w heavy metalu, [in:] eds. Anna Gemra, K. Dominas, Między przymusem a akceptacją. Meandry władzy w literaturze i kulturze popularnej, Pracownia Literatury i Kultury Popularnej oraz Nowych Mediów, Wrocław 2014, p. 189-198. https://docplayer.pl/3380049-Miedzy-przymusem-a-akceptacja-meandry-wladzy-w-literaturze-i-kulturze-popularnej.html
Źródło muzyczne w dobie wtórnego analfabetyzmu muzycznego [in:] eds. I. Grzelczak-Miłoś, M. Praczyk, K. Wiśniewski, Przez źródło ku przeszłości, Instytut Historii UAM, Poznań 2012, p. 47-66.
Muzyka popularna jako muzyka codzienności [in:] eds. M. Moskalewicz, A. Paradowska, Homo sum, humani nil a me alienum esse puto. Życie codzienne wczoraj i dziś, Instytut Historii UAM, Poznań 2011, p. 131-139.
Tożsamość muzykologii w perspektywie badań nad muzyką popularną [in:] eds. J. Drozdowicz, M. Bernasiewicz, Kultura popularna w społeczeństwie współczesnym. Wydawnictwo Impuls, Kraków 2010, p. 265-274.
“Kołysanki śmierci" - tanatologiczny topos w muzyce, sztukach plastycznych i literaturze. [in:] “Problemy współczesnej tanatologii” vol. 11, ed. J. Kolbuszowski, Wydawnictwo WTN 2007, p. 343-350.
Articles in academic journals:
Rozwój polskiej rockologii [in:] “Załącznik Kulturoznawczy” 07/2020, UKSW Warszawa, p. 273-299 http://zalacznik.uksw.edu.pl/sites/default/files/zalacznik_2020_17_Kasperski.pdf
Googling Urtexts: Rock Music Transcriptions in the Digital World. [in:] “Interdisciplinary Studies in Musicology”, 17(17) 2017, p. 181-191.
Piosenka, canzona, chanson? Problematyka podstawowej formy muzycznej w muzyce rockowej, [in:] Kultura rocka 2, eds. Jakub Osiński, Michał Pranke, Paweł Tański, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Toruń 2019, s. 9-20 (online version published in 2015)
Przeobrażenia formy bluesowej w początkach rock’n’rolla [in:] Kultura rocka 2, eds. Jakub Osiński, Michał Pranke, Paweł Tański, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Toruń 2019, p. 235-248; online version published in 2015: https://issuu.com/prolog_pismo/docs/kultura_rocka_2._s__owo_-_d__wi__k__bc18b1e915f4c7
Fryderyk Chopin in Popular Instrumental Music [in:] “Interdisciplinary Studies in Musicology” Vol.9, eds. D. Jasińska, M. Grys, A. Lubońska, Wydawnictwo Naukowe UAM Poznań, 2011, o. 81-94.
French Requiems from the Years 1877-1963 as Thanatological Communication [in:] “Interdisciplinary Studies in Musicology” vol. 7, eds. D. Jasińska and P. Podlipniak, WN UAM, Poznań 2008, p. 141-159.
Recepcja Requiem op. 48 Gabriela Fauré w twórczości rekwialnej kompozytorów francuskich. [in:] “Muzykalia 1/ Zeszyt francuski 1” 2008, eds. M. Bristiger, E. Schreiber. http://demusica.edu.pl/wp-content/uploads/2019/07/kasperski_zeszyt_francuski.pdf
Editorship:
“Interdisciplinary Studies in Musicology” 14 (2014), Theme Issue: Musical Semiotics Revisited, eds. Maciej Jabłoński, Jakub Kasperski, Piotr Podlipniak, Ewa Schreiber
Content editor of the Polish edition of Pamiętniki cz. 1 of Hector Berlioz. Transl. Marian Leon Kalinowski, Stanisław Jakóbczyk, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2018.
Translations:
T. W. Adorno, G. Simpson,O muzyce popularnej. Polish translation [in:] “Res Facta Nova” 2016, ed. M. Gmys. http://www.resfactanova.pl/pliki/archiwum/numer_25/RFN%2016%20Theodor%20W.%20Adorno.pdf
Selected popular science publications and reviews:
Gwiazda prosto z Finlandii [in:] "IKS" IV. 2017, p. 24-25.
41. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Poznańska Wiosna Muzyczna. Koncert ingauracyjny. http://meakultura.pl/artykul/41-miedzynarodowy-festiwal-muzyki-wspolczesnej-poznanska-wiosna-muzyczna-koncert-ingauracyjny-88
Sacre – między naturą a cywilizacją. Review of a ballet performance [in:] “Operomania” no 3 (31) season 2007/2008, p. 13.
Letnia międzynarodowa szkoła metod analizowania muzyki popularnej. http://meakultura.pl/artykul/letnia-miedzynarodowa-szkola-metod-analizowania-muzyki-popularnej-1
Selected commentaries to philharmonic concerts:
Kaprys włoski [in:] “Kaprys włoski”. Filharmonia Poznańska, Poznań 19 April 2013, p. 4-8.
Dziedzictwo epok i rewolucjoniści [in:] “Serenady na dobranoc”. Filharmonia Poznańska. Poznań 08 June 2013, p. 4-9.
Klasyka czy romantyzm? [in:] “Idylla”. Filharmonia Poznańska, Poznań 10 January 2014, p. 4-8.
Obrazy pisane dźwiękiem. [in:] “Przeboje srebrnego ekranu”. Filharmonia Poznańska, Poznań 17 January 2014, p. 4-9.
W świecie inspiracji [in:] “Gwiazdy BBC Proms”. Filharmonia Poznańska, Poznań 07 March 2014, p. 4-9.
Miłość a la butterfly [in:] “Miłość a la butterfly”. Filharmonia Poznańska, Poznań 06 Feburary 2015, p. 4-9.
Wiosna w filharmonii [in:] Filharmonia Poznańska, Poznań 6 March 2015, p. 4-9.
Wspomnienia z Italii [in:] Filharmonia Poznańska, Poznań 10 April 2015, p. 4-9.
Muzyka srebrnego ekranu (Teksty o muzyce filmowej)– Filharmonia Poznańska, Poznań 11 May 2015, p. 4-9.
Inspiracje Mozarta [in:] Mozartiana 3. Filharmonia Poznańska, Poznań 01 April 2016, p. 4-9.