Prof. UAM dr hab.Michał Mencfel

- mmencfel@amu.edu.pl
- 61 829 37 28
Al. Niepodległości 4
61-874 Poznań
room 316
Show on the map
Biography:
Michał Mencfel is an art historian and professor at the Institute of Art History in the Department of the History of Modern Art.
His research primarily focuses on the history of collections and art patronage from the early modern period to the early 20th century. He also delves into the history and theory of modern art, the history and iconography of science, and the culture of the European aristocracy in the 19th century.
He has been recognized for his scholarly contributions with numerous awards and honors. He was a scholarship holder of Studienstuftung des deutschen Volkes (2002-2003), Dr. Günther Findel-Stiftung (2004 and 2006), Geisteswissenschaflitches Zentrum Geschichte und Kultur Ostmitteleuropas in Leipzig (2008), Herzog-August Bibliothek in Wolfenbüttel (2010), Brzezie Lanckoroński Foundation (2012, 2019 and 2024), Staatlichen Museen zu Berlin (2018). He was also nominated for the Tadeusz Kotarbiński Prize of the First Rector of the University of Łódź (2017). He was the winner of the 2nd prize of the National Centre of Culture for the best doctoral thesis in the field of cultural sciences (2007), the Prof. Jerzy Skowronek Prize (2017), the Józef Łukaszewicz Prize (2017), and the Prize of the Poznań Societyfor the Advancement of Arts and Sciences for the Best Publication on Greater Poland in 2019.
Selected publications:
Monograpaphs:
- Athanasius Raczyński (1788-1874). Aristocrat, Diplomat, and Patron of the Arts, Leiden: Brill 2022 (https://brill.com/view/title/55945?rskey=xhuep1&result=1 )
- Atanazy Raczyński (1788-1874). Biografia, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2016, 532 p. (press.amu.edu.pl)
- Skarbce natury i sztuki. Prywatne gabinety osobliwości, kolekcje sztuki i naturaliów na Śląsku w wieku XVII i XVIII, Warszawa: DiG 2010, 329 pp.
Editorship:
- with Camilla Murgia, Artium Quaestiones, vol. XXXIV: Collecting in the North: Patterns, Networks, and Displays from the British Isles to Scandinavia and the Baltic Region, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2023, 340 p. (Nr 34 (2023) | Artium Quaestiones (amu.edu.pl))
- with Aleksander Wit Labuda, Atanazy Raczyński, Dziennik. Tom I: Wspomnienia z dzieciństwa, dziennik 1808-1830, (press.amu.edu.pl, www.ibuk.pl), Tom II: Dziennik 1831-1866, z języków francuskiego i niemieckiego przełożyli oraz opracowali Aleksander Wit Labuda i Michał Mencfel, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2018 and 2019, 762 p. and 870 p. (press.amu.edu.pl, www.ibuk.pl)
- with Kamila Kłudkiewicz, Miłośnictwo rzeczy. Studia z historii kolekcjonerstwa na ziemiach polskich w XIX wieku, Warszawa: Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów 2014, 448 p.
- Gotthold Ephreim Lessing, Laokoon, czyli o granicach malarstwa i poezji, przełożył Henryk Zymon-Dębicki, opracowanie naukowe Michał Mencfel, Kraków: Universitas 2012, 192 p.
- with Adam S. Labuda and Wojciech Suchocki, Edward i Atanazy Raczyńscy. Dzieła-osobowości-wybory-epoka / Eduard und Athanasius Raczyński. Persönlichkeiten-Werke-Bekenntnisse-Epoche / Edward and Atanazy Raczyński. Personalities-Works-Choises-Era, Poznań: Muzeum Narodowe w Poznaniu 2010, 456 p.
Articles in journals and collective monographs:
- An Antiquarian Passion: Explorations of the Graves of Polish Monarchs in the Nineteenth Century, “Kwartalnik Historyczny” CXXXI, 8, 2024, https://www.kh-ihpan.edu.pl/images/KH2024EngLangEdNo8/01_Mencfel.pdf
- A Splinter of Petrarch’s Cupboard and Laura’s Finger Bone: The Making of a Historical Relic in the Age of Sentimentalism, “Journal of the Warburg and Courtauld Institutes” 87, 2024, https://doi.org/10.1086/732014
- with Kamila Kłudkiewicz, The Stateless Nation’s Elite Artistic Collections of Polish Aristocracy, 1795–1918, “Acta Historiae Artis Slovenica” 28(2), 2023, pp. 13-36, https://doi.org/10.3986/ahas.28.2.02
- Shakespeare’s Chair: Material Culture and Literary Phantasms, “Shakespeare Quarterly”, Volume 74, Issue 2, Summer 2023, pp. 114-138, https://doi.org/10.1093/sq/quad016
- with Martyna Łukasiewicz, Patronage, Collecting, and Critique. Athanasius Raczyński’s Encounter with the Artistic Circles of Copenhagen, “Konsthistorisk tidskrift/Journal of Art History”, Volume 92, Issue 1, 2023, pp. 18-35,https://doi.org/10.1080/00233609.2023.2207534
- with Camilla Murgia, Reproduire, diffuser, traduire : autour des Moissonneurs et d’autres répliques peintes, in: David Lemaire, Antonia Nessi (red.), Léopold et Aurèle Robert, Zürich: Scheidegger & Spiess, 2023, pp. 33-46
- „Muzeum” w XVIII wieku. Z dziejów semantyki pojęcia, „Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo” 52 (2021), DOI: 10.12775/AUNC_ZiK.2021.001
- Podróż angielska Michała Jerzego Wandalina Mniszcha i projekt powołania Muzeum Polskiego, „Muzealnictwo” 62 (2021), DOI: 10.5604/01.3001.0015.2414
- The Poet's Scull. National Trauma, Passion for Graves, and the Collecting of National Memorabilia in Early Nineteenth-Century Poland, "Journal of the History of Collections ", 33, issue 1, 2021 (poet's skull | Journal of the History of Collections | Oxford Academic (oup.com))
- The Theatre of Affectionate Hearts. Izabella Czartoryska's Musée des Monuments Polonais in Puławy (1801-1831) in: Dominique Bauer and Camilla Murgia (eds.), The Home, Nations and Empires, and Ephemeral Exhibition Spaces, Amsterdam: University Press, 2021, pp. 133-159.
- Juan Donoso Cortés y Atanazy Raczyński: historia y consecuencias de su amistad, „Hispania. Revista Española de Historia”, vol. LXXIX, No. 261, enero-abrilm 2019, pp. 127-156. (http://hispania.revistas.csic.es)
- „Den Besitzern zum Ruhm und der gelehrten Welt zum Nutzen.” Die schlesischen Kunst- und Naturalienkammern des 17. und 18. Jahrhunderts, „Acta Historica Leopoldina”, Nr. 70 (2018): Ordnen-Vernetzen-Vermitteln. Kunst- und Naturalienkammern der Frühen Neuzeit als Lehr- und Lernorte, hg. v. Eva Dolezel, Rainer Godel, Andreas Pečar und Holger Zaunstöck, pp. 151-178.
- Poznań słynny z umiejętności i sztuk pięknych. Edwarda i Atanazego Raczyńskich pragnienie „Nowych Aten”, „Kronika Miasta Poznania”, 2018/1, pp. 139-156.
- Artysta-amator albo krótka historia pewnej przyjemności, in: Twórczość malarska ziemian. Malarstwo i grafika, red. Stanisław Borowiak, Michał Mencfel, Dobrzyca: Muzeum Ziemiaństwa w Dobrzycy 2018, pp. 5-16 (katalog wystawy)
- Książęce divertissements. Kunstkammera na zamku w Oleśnicy u schyłku XVII i w pierwszej połowie XVIII wieku, in: Czeska historia Śląska, red. Wojciech Mrozowicz, Katowice-Oleśnica 2017, pp. 317-330.
- „Raczej ku nauce niż dla przemijającej przyjemności”. Józef II Habsburg i cesarska galeria malarstwa w wiedeńskim Belwederze, in: Oświeceniowa republika władców. Rezydencje, kolekcje, mecenat, t. 2, red. Andrzej Pieńkos, Warszawa: Muzeum Łazienki Królewskie 2017, pp. 81-99.
- Stanisław Kostka Potocki i kolekcjonerstwo polskie (prolegomena) / Stanisław Kostka Potocki und die polnische Sammelleidenschaft (Prolegomena), in: Johann Joachim Winckelmann. Mistrzowie i uczniowie, red. Paweł Jaskanis i Max Kunze, Mainz und Ruhpolding: Verlag Franz Philipp Rutzen 2016, pp. 255-266.
- Osobliwy czyli jaki? Kategoria niezwykłości w kulturze naukowej, artystycznej i kolekcjonerskiej epoki nowożytnej, in: Curiosità – zjawiska osobliwe w sztuce, literaturze i obyczaju, red. Anna Sylwia Czyż i Janusz Nowiński, Warszawa: Wydawnictwo UKSW 2013, pp. 10-25.
- Najdoskonalsza wiedza i pełnia władzy. Kolekcjonerstwo i sztuka pamięci w epoce wczesnonowożytnej, in: Mnemonika i pamięć kulturowa epok dawnych, red. Marek Prejs i Aleksandra Jakóbczyk-Gola, Warszawa: Neriton 2013, pp. 221-248.
- Powab i cena biografizmu. O pisarstwie o sztuce Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, in: „Cienie wielkich artystów. Gustaw Herling-Grudziński i dawne malarstwo europejskie, red. Agata Stankowska, Magdalena Śniedziewska i Marcin Telicki, Poznań: Wydawnictwo PTPN 2013, pp. 61-73.
- Tradycja, tożsamość i zastępcza nieśmiertelność. Sztuka w pałacach łódzkich bourgeois u schyłku XIX i w początkach XX wieku / Tradition, Identity and Substitute Immortality. Art in Lódź Bourgeois Residences in the Late Nineteenth and Early Twentieth-century, in: Sztuka nie-dawna. Kolekcja w muzeum, red. Agnieszka Skalska, Łódź: Muzeum Sztuki 2012, pp. 90-117.
- Edward i Atanazy Raczyńscy, in: Obok. Polska-Niemcy, 1000 lat historii w sztuce, red. Małgorzata Omilanowska, współpraca Tomasz Torbus, Köln: DuMont 2011, pp. 450-455 (wersja niemiecka: Eduard und Athanasius Raczynski, in: Tür an Tür. Polen-Deutschland. 1000 Jahre Kunst und Geschichte, hg. v. Małgorzata Omilanowska, Köln: DuMont 2011) (katalog wystawy).
- Theatrum memoriae. Edwarda Raczyńskiego zbrojownia w pałacu rogalińskim / Theatrum memoriae. Edward Raczyński’s Armoury in the Rogalin Palace, in: Edward i Atanazy Raczyńscy. Dzieła-osobowości-wybory-epoka, red. Adam S. Labuda, Michał Mencfel, Wojciech Suchocki, Poznań: Muzeum Narodowe w Poznaniu 2010, pp. 126-143.
- Die Wunder der Natur und der Kult des Wanderns. Fußreisen der gelehrten Naturaliensammler in der frühen Neuzeit, „Curiositas. Zeitschrift für Museologie und museale Quellenkunde“, 9-10, 2010, pp. 21-36.
- Neutralisierung und historische Aneignung. Sammlungen schlesischer Altertumsforscher um 1700, in: Vorwelten und Vorzeiten. Archäologie als Spiegel historischen Bewußtseins in der Frühen Neuzeit, hg. v. Dietrich Hakelberg i Ingo Wiwjorra, Wolfenbütteler Forschungen, Bd. 124, Wiesbaden: Harrassowitz Verlag 2010, pp. 229-242.
- „Hier wohnt an allen Ecken Kunst und Werth und Seltenheit.“ Graf Hans Anton Schaffgotsch (1675-1742) als Sammler, in: Das Haus Schaffgotsch. Konfession, Politik und Gedächtnis eines schlesischen Adelsgeschlechtes vom Mittelalter bis zur Moderne, hg. v. Joachim Bahlcke, Ulrich Schmilewski und Thomas Wünsch, Würzburg: Bergstadtverlag Wilhelm Gottlieb Korn 2010, pp. 291-306.
- in Hendrik Ziegler, Der Turm des Dichters. Schloss Opinogóra im Kontext der europäischen Neugotik, in: Im Schatten von Berlin und Warschau. Adelssitze im Herzogtum Preußen und Nordpolen 1650-1850, hg. v. Isabella Woldt und Tadeusz J. Żuchowski, Berlin: Reimer 2010, pp. 295-314.
- Physikotheologisches Dilemma. Wunderkammer, Raritätenkabinette und Naturaliensammlungen als Orte des Wissenserwerbs und Wissensverbreitens? Einige Zweifel, in: Kulturen des Wissens im 18. Jahrhundert, hg. v. Ulrich Johannes Schneider, Berlin-New York: Walter de Gruyter 2008, pp. 355-363.
- Rariora naturae et artis. Gabinety osobliwości uczonych śląskich pierwszej połowy XVIII w., „Barok. Historia – literatura – sztuka” XV, 1(29) 2008, pp. 89-109.