DrEwa Schreiber

Ewa Schreiber
Institute of Musicology

Ewa Schreiber is a graduate of Adam Mickiewicz University in Poznań with a Ph.D. in musicology and M.A. in philosophy. In 2005, she earned a M.A. in musicology (master’s thesis: Kategoria ironii w muzyce, supervisor: prof. AMU dr hab. Daniel Golianek) and philosophy (master’s thesis: Muzyka i jej związki z metaforycznym myśleniem, supervisor: prof. dr hab. Anna Jamroziakowa). In 2011, she defended her doctoral thesis in musicology Wyobraźnia metaforyczna i jej przejawy w myśli o muzyce i twórczości kompozytorskiej. Koncepcje Pierre’a Schaeffera, Raymonda Murraya Schafera i Gérarda Griseya.

She is the author of Muzyka i metafora. Koncepcje kompozytorskie Pierre’a Schaeffera, Raymonda Murraya Schafera i Gérarda Griseya (National Centre for Culture Poland, Warszawa 2012), granted the Award of the National Centre for Culture Poland and Professor Hieronim Feicht Award. Along with Karolina Golinowska, she published a monograph Przeobrażenia pamięci, przeobrażenia kanonu. Historie muzyki w kręgu współczesnych dyskursów (Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2019). She is the editor-in-chief and the member of the scientific board of “Res Facta Nova” and MEAKULTURA. As a vice-president of MEAKULTURA Foundation, she conducted numerous projects popularizing music. Her research interests focus on aesthetics (particularly the use of the notion of metaphor and irony in relations to music), sociology of music and self-reflection of the composers of the 2nd half of the 20th century. As a music critic, she specialises in the output of the younger generation of Polish composers.

ORCID: 0000-0002-8230-7158

Publications

Monographs:

Przeobrażenia pamięci, przeobrażenia kanonu. Historie muzyki w kręgu współczesnych dyskursów, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2019 (co-author: Karolina Golinowska).

Muzyka i metafora. Koncepcje kompozytorskie Pierre’a Schaeffera, Raymonda Murraya Schafera i Gérarda Griseya, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2012.

Editorship:

„Res Facta Nova” 23 (32) 2022, red. Ewa Schreiber, Sławomir Wieczorek.

“Res Facta Nova” 20 (29) 2019, eds. Ewa Schreiber, Sławomir Wieczorek.

“Interdisciplinary Studies in Musicology” vol. 19, 2019, eds. Ewa Schreiber, Hanna Winiszewska.

“Interdisciplinary Studies in Musicology” vol. 18, 2018, eds. Ewa Schreiber, Małgorzata Szyszkowska.

“Res Facta Nova” 19 (28) 2018, eds. Ewa Schreiber, Julia Kaleńska-Rodzaj.

“Res Facta Nova” 18 (27) 2017, eds. Marcin Gmys, Anna Lubońska, Ewa Schreiber, Hanna Winiszewska

“Interdisciplinary Studies in Musicology” 16, 2016, eds. Weronika Nowak, Ewa Schreiber.

“Res Facta Nova” 16 (25) 2015, eds. Marcin Gmys, Ewa Schreiber, Hanna Winiszewska.

“Res Facta Nova” 15 (24) 2014, eds. Marcin Gmys, Ewa Schreiber.

“Interdisciplinary Studies in Musicology” 14 (2014), Theme Issue: Musical Semiotics Revisited, eds. Maciej Jabłoński, Jakub Kasperski, Piotr Podlipniak, Ewa Schreiber

“Res Facta Nova” 14 (23) 2013, eds. Marcin Gmys, Ewa Schreiber.

“Res Facta Nova” 13 (22) 2012, eds. Marcin Gmys, Ewa Schreiber.

Jan Topolski, Widma i czasy. Muzyka Gérarda Griseya, ed. Ewa Schreiber, Warszawa 2012.

III Ogólnopolski Zjazd Studentów Muzykologii. Materiały pokonferencyjne, eds. Marcin Bogucki, Ewa Schreiber, Hanna Winiszewska, Poznań 2012.

“Res Facta Nova” 12 (21) 2011, eds. Alicja Jarzębska, Irena Poniatowska, Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Ewa Schreiber.

“Res Facta Nova” 11 (20) 2010, eds. Justyna Humięcka-Jakubowska, Maciej Jabłoński. [Editor of: Gérard Grisey, p. 151-236.]

“Muzykalia”, French issue 1, 2008, eds. Michał Bristiger, Ewa Schreiber.

Articles in academic journals (15):

“Die Natur ist hier … zu Musik geworden”: Ligeti György és a (zenei) természet, "Magyar Zene" 2024, t. 62, nr 1, s.93-106

“Die Natur ist hier … zu Musik geworden”: György Ligeti and (Musical) Nature,"Studia Musicologica. An International Journal of Musicology of the Hungarian Academy of Sciences", 2024, t. 64, nr 1-2, s.109-120.

“Tote aber leben länger”. The Second Viennese School and its place in the reflections of selected composers from the second half of the twentieth century (Lutosławski, Ligeti, Lachenmann, Harvey), “Muzikologija” vol. 28 (2020), p. 173-204.

The structure of thought. On the writings of György Ligeti, “Trio” 2019 no 1-2, p. 18-43.

In the Face of the Other: Contemporary Composers’ Reflections on the (Ideal) Listener, “International Review of the Aesthetics and Sociology of Music” 48 2017 no 2, p. 225-244.

“It is my world, to which you are invited…”. Composers’ self-reflection in the programme books of the Warsaw Autumn (1999–2016), “Musicology Today” 14 (2017) no 1, p. 38-53.

Genius in society. The case of Mozart and Beethoven, “Interdisciplinary Studies in Musicology” 15 (2015), p. 101-123.

Elementy spektralne w twórczości młodych polskich kompozytorów. Idee i techniki “Muzyka” 2013 no 3, p. 155-175.

Two faces of surconventionalism. On the work of Paweł Szymański and Paweł Mykietyn, “Interdisciplinary Studies in Musicology”, Special Issue 2013, p. 293-313.

Muzyka wobec doświadczeń przestrzeni i ruchu. Między metaforą pojęciową a percepcją, “Sztuka i filozofia” 40 (2012), p. 103-117

Filozofia słuchania. Pierre Schaeffer i koncepcja przedmiotu dźwiękowego, [in:] Anna Grzegorczyk, Małgorzata Grzywacz, Katarzyna Machtyl (eds.), Fenomen Muzyki, “Zeszyty Naukowe Centrum Badań im. Edyty Stein” 8 (2012), p. 97-112.

Opis przedmiotów dźwiękowych Pierre’a Schaeffera. Od metafory do kompozycji, “Kultura współczesna” 1 (72) 2012, p. 31-41

Metafora jako figura muzyczna. Przegląd stanowisk, “Res Facta Nova” 12 (21) 2011, p. 97-109.

Metafora i siła wyobraźni. Z problemów estetyki muzyki, “Res Facta Nova” 10 (19) 2008, p. 257-267.

On Analytical Listening in the Context of Metaphoric Imagination, “Interdisciplinary Studies in Musicology” 7 (2008), p. 79-85.

Chapters in monographs (21):

Polyphonic Self or Idiomatic Label? Mapping Polish Composers Born Between 1970 and 1980: Marcin Stańczyk, Aleksander Nowak, Jagoda Szmytka, w: Musicking Collective. Codierungen kollektiver Identität in der zeitgenössischen Musikpraxis der Schweiz und ihrer Nachbarländer, red. Leo Dick, Noémie Favennec, Katelyn Rose King (red.), "Musikforschung der Hochschule der Künste Bern", 2024, vol. 17, Schliengen, Edition Argus, s.231–251

“Polyphonic Personalities”. The Identity of a Modern Composer in the Self-reflection of György Ligeti and Jonathan Harvey, w: Music as Cultural Heritage and Novelty, red. Oana Andreica, Numanities - Arts and Humanities in Progress, 2022, vol. 24, Springer, Cham 2022, s. 215-239, https://doi.org/10.1007/978-3-031-11146-4_11

Listening (to) Ligeti: Tracing Sound Memories and Sound Images in the Composer’s Writings, w: I Don’t Belong Anywhere: György Ligeti at 100, red. Wolfgang Marx, Contemporary Composers, vol. 4, Brepols Publishers, Turnhout 2022, s. 137-154

Transformationen Beethovens. Das Durchführungsprinzip nach Helmut Lachenmann, w: Beethoven 8. Studies and Interpretations: Beethoven and Great Anniversaries. Beethoven and the Romantic Song. Beethoven the Great Inspirer, red. Magdalena Chrenkoff, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 2021.

Metafory pojęciowe w muzyce współczesnej na przykładzie refleksji i twórczości Györgya Ligetiego, [w:] Metafory ucieleśnione, red. Marek Hetmański, Andrzej Zykubek, Wydawnictwo Academicon, Lublin 2021, s. 119-144. https://doi.org/10.52097/acapress.9788362475810.119-144

Idea autonomii i tożsamość modernistycznego kompozytora. Wokół autorefleksji Witolda Lutosławskiego i Györgya Ligetiego, [in:] Dzieło muzyczne wobec przeszłości i współczesności, ed. Anna Nowak, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2020, p. 85-117.

To hear anew… Contemporary composers and the repertoire of the Viennese classics, [in:] Gegliederte Zeit, Marcus Aydintan, Florian Edler, Roger Graybill, Laura Krämer (eds.), Verlag Olms, Hildesheim-Zürich-New York 2020, p. 79-91.

Dziecięce wspomnienia i konstrukcje muzyczne. Wątki autobiograficzne w notach do kompozycji Györgya Ligetiego, [in:] Cum debita reverentia. Księga pamiątkowa dedykowana Profesor Danucie Jasińskiej, Justyna Humięcka-Jakubowska, Hanna Winiszewska (eds), Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, Poznań 2019.

Childhood Memories and Musical Constructions. Autobiographical Threads in György Ligeti’s Notes on His Works, [in:] Musical analysis. History – theory – praxis, vol. 5, ed. Anna Granat-Janki, Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Wrocław 2019, p. 169-181.

W stronę komputerowej transformacji metafory gestów na dźwięk i muzykę, [in:] Stefan Brachmański Stefan, Andrzej Miśkiewicz, Przemysła Plaskota (eds.), Aspekty komputerowej inżynierii dźwięku. Od metafory do standaryzacji, Polska Sekcja Audio Engineering Society, Wrocław 2017, p. 79-86 (co-authors: Bipin Indurkhya, Ewa Łukasik)

Skelett der Zeit. Körper des Klanges. Die organische Metapher in Schriften und Werk von Gérard Grisey, [in:] Michael Kunkel (ed.), Les espaces sonores. Klanganalysen, Stimmungen, spektrale Musiken,  PFAU, Saarbrücken 2016, p. 78-96.

“Mam w sobie wiele osobowości”. Kompozytor i inspiracja w pismach Jonathana Harveya, [in:] Marcin Trzęsiok (ed.), W ogrodzie muzyki. Eseje interdyscyplinarne, Akademia Muzyczna w Katowicach, Katowice 2016, p. 133-150.

Metaphor and the concept of sound in contemporary music, [in:] Elisabetta Gola, Francesca Ervas (eds.), Metaphor and Communication, John Benjamins Publishing, Amsterdam 2016, p. 265-284.

Dźwięk i jego obrazy. Wsłuchując się w pejzaż dźwiękowy, [in:] Hanna Gawrońska, Grzegorz Leszczyński (eds.), Muzyczne związki w sztuce dla dziecka, Centrum Sztuki Dziecka, Poznań 2014, p. 117-131.

“Silence Filled with Sound”: Spatial and Visual Metaphors in Raymond Murray Schafer’s Idea of Soundscape, [in:] András Benedek, Kristóf Nyíri (eds.), The Power of the Image. Emotion, Expression, Explanation, Peter Lang, Frankfurt am Main 2014, p. 131-141

The Value of a Living Sound. The Axiological Component of Gérard Grisey’s Organic Metaphor, [in:] Teresa Malecka, Małgorzata Pawłowska (eds.), Music: Function And Value. Proceedings from the 11th International Congress On Musical Signification. Kraków, Poland, October 2, 2010, Akademia Muzyczna w Krakowie i Musica Iagellonica, Kraków 2013, vol. 1, p. 475-486.

Twórczość György Ligetiego wobec estetyki muzyki spektralnej, [in:] Ewa Kowalska-Zając, Marta Szoka (eds.), Kompozytor i jego świat. Bronisław Kazimierz Przybylski in memoriam, Akademia Muzyczna w Łodzi, Łódź 2012, p. 75-94.

Metaphors of Sound. Cognitive Aspects in the Theories of Pierre Schaeffer, R. Murray Schafer and Gérard Grisey, [in:] Christian Utz (ed.), Music Theory and Interdisciplinarity. 8th Congress of the Gesellschaft für Musiktheorie Graz 2008 (“musik.theorien der gegenwart” 4), PFAU, Saarbrücken 2010, p. 467-479.

Muzyka z obrazem w tle. Elementy malarskie w myśli i twórczości współczesnych kompozytorów francuskich, [in:] A. Jezierska, D. Maciejewska (eds.), Ars in artibus. Recepcja sztuk plastycznych w literaturze, muzyce i filmie, Studenckie Koło Naukowe Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008, p. 211-221.

Oglądanie muzyki. O roli metafor wizualnych w myśli o muzyce, [in:] Wiesława Limont, Bernadetta Didkowska (eds.), Edukacja artystyczna a metafora, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2008, p. 185-191.

Muzyczne świadectwa czasów Zagłady, [in:] Daniel Kalinowski (ed.), Po żydowsku…Tradycje judaistyczne w kulturze i literaturze, Wydawnictwo Pomorskiej Akademii Pedagogicznej, Słupsk 2005, p. 157-166.

Reviews (4):

Ślady muzykujących ciał, “Glissando” 33 2018, p. 17-19. “Chwila muzycznie szczęśliwa”. Michał Bristiger o muzyce i krytyce, “Ruch Muzyczny”, LVI, no 16-17, 5 August 2012.

Odkrywanie Griseya, “Ruch Muzyczny”, LIII, no 1, 11 January 2009, p. 33. Metafora w badaniach muzykologicznych. Wokół Klang-Struktur-Metapher, “Res Facta Nova” 8 (17) 2005, p. 119-124.

Translations (11):

English-Polish (9)

Karol Berger, Muzykologia według Don Giovanniego albo: czy mamy stać się drastyczni?, “Res Facta Nova” 18 (27) 2017.

Beryl Foster, “Słodycz i sól” – pieśni Griega, [in:] Wojciech Stępień (ed.), Edward Grieg i jego czasy, Akademia Muzyczna w Katowicach, Katowice 2016.

Einar Røttingen, Ballada op. 24 Griega. Refleksje pianisty na temat aspektów interpretacji oraz elementów strukturalnych, tematycznych i harmonicznych, [in:] Wojciech Stępień (ed.), Edward Grieg i jego czasy, Akademia Muzyczna w Katowicach, Katowice 2016.

Robert S. Hatten, Ann K. Gebuhr, “Powiało na mnie morze snów”  Pieśni zadumy i nostalgii, “Teoria muzyki. Studia, interpretacje, dokumentacje” 7 2015.

Catherine Nolan, Teoria muzyki i matematyka, “Scontri” 2 2015.

Martha Brech, Nowa technologia – nowe gatunki artystyczne, [in:] Paweł Krzaczkowski, Sławomir Wieczorek (eds.), Orfeo ed Elettrice, Uniwersytet Wrocławski: Koło Naukowe Kulturoznawców APORIE, Wrocław 2008.

John  Schaefer, Rozszerzanie możliwości głosu, “Glissando” 9  2006.  Claudy Malherbe, Ian Pace, Panorama twórczości Michaela Finnissy’ego, “Glissando”  7 2005. Widzenie koloru światła, słyszenie barwy dźwięku, “Glissando” 6  2005.

French-Polish (2):

Gérard Grisey, Autoportret z l’Itinéraire w tle, “Scontri” 4 2017 (co-author of the translation: Jan Topolski).

Hugues Dufourt, Muzyka spektralna, [in:] Jan Topolski, Widma i czasy. Muzyka Gérarda Griseya, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2012, p. 13-17.

Popular science publications (66):

Nie tylko Wieniawski, "Tygodnik Powszechny" 1-8 stycznia 2023, nr 1-2, s. 100-101.

Dobromiła Jaskot, w: Muzykalności nadając wyższą formę: 100-lecie Zespołu Szkół Muzycznych w Toruniu, red. Aneta Derkowska, Marcin Gmys Marcin, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2021, s. 136-143.

Warszawska Jesień z bliska i z daleka, „Ruch Muzyczny” 2020 nr 21, 22 października 2020

Drugi dom. Dominik Połoński i muzyka współczesna, MEAKULTURA, ISSN 2299-1255. http://meakultura.pl/publikacje/drugi-dom-dominik-polonski-i-muzyka-wspolczesna-2142

100 na 100. Muzyczne dekady wolności: 1988-1997, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2018.

“Teza o istnieniu cyfrowych tubylców i cyfrowych imigrantów jest trafna”. Wywiad z Andrzejem Mądro (co-author of the interview: Marlena Wieczorek), MEAKULTURA, ISSN 2299-1255. http://www.meakultura.pl/wywiady/teza-o-istnieniu-cyfrowych-tubylcow-i-cyfrowych-imigrantow-jest-trafna-wywiad-z-andrzejem-madro-2109

“Jedyną drogą do doskonalenia krytyki jest otwarta dyskusja i spory samych krytyków”. Wywiad z Kacprem Miklaszewskim, MEAKULTURA, ISSN 2299-1255. http://www.meakultura.pl/wywiady/jedyna-droga-do-doskonalenia-krytyki-jest-otwarta-dyskusja-i-spory-samych-krytykow-wywiad-z-kacprem-miklaszewskim-2108

Rezonans filmu, muzyki i refleksji. Rozmowa z Michałem Merczyńskim, MEAKULTURA, ISSN  2299-1255. http://www.meakultura.pl/wywiady/rezonans-filmu-muzyki-i-refleksji-rozmowa-z michalem-merczynskim-dyrektorem-festiwalu-nostalgia-2083

A concert review of the performance of a flute duo ‘Flute o’clock’ at 47. “Poznańska Wiosna Muzyczna” as a part of a collective review in MEAKULTURA ISSN 2299-1255. http://www.meakultura.pl/recenzje/wokol-47-poznanskiej-wiosny-muzycznej-wieloglos-1993

“Żeby grać muzykę współczesną, trzeba mieć bardzo dobry warsztat klasyczny”. Wywiad z Barbarą Borowicz (co-author: Magdalena Nowicka-Ciecierska) MEAKULTURA ISSN 2299-1255 http://www.meakultura.pl/wywiady/zeby-grac-muzyke-wspolczesna-trzeba-miec-bardzo-dobry-warsztat-klasyczny-wywiad-z-barbara-borowicz-1986

Przerwany koncert, niepreparowany fortepian. MEAKULTURA ISSN 2299-1255 http://meakultura.pl/aktualnosci/przerwany-koncert-niepreparowany-fortepian-1767 (co-author: Marlena Wieczorek)

“Na świecie jest za dużo przeciętnych kompozycji. Pozostaną tylko te najlepsze”. Wywiad z Krzysztofem Pendereckim. MEAKULTURA ISSN 2299-1255 http://meakultura.pl/wywiady/na-swiecie-jest-za-duzo-przecietnych-kompozycji-pozostana-tylko-te-najlepsze-wywiad-z-krzysztofem-pendereckim-1759 (co-author of the interview: Maria Majewska).

“Różnorodność jest bogactwem, z którego staram się czerpać”. Wywiad z  Jackiem Przybyłowiczem. MEAKULTURA ISSN 2299-1255 http://meakultura.pl/wywiady/roznorodnosc-jest-bogactwem-z-ktorego-staram-sie- czerpac-wywiad-z-jackiem-przybylowiczem-1718 (co-author: Anna Kruszyńska).

Muzykologia, [in:] Zabobony gasnącego stulecia. Kontynuacje, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Fundacja Polskiej Rady Muzycznej, Kraków-Warszawa 2016, p. 125.

Słuchacz, [in:] Zabobony gasnącego stulecia. Kontynuacje, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Fundacja Polskiej Rady Muzycznej, Kraków-Warszawa 2016, p. 127-128.

“Czy są wśród nas nieumiejący śpiewać”? Wywiad z Agnieszką Franków- Żelazny. MEAKULTURA ISSN 2299-1255 http://www.meakultura.pl/wywiady/czy-sa-wsrod-nas-nieumiejacy-spiewac-wywiad-z-agnieszka-frankow-zelazny-1010

“Co w instrumencie piszczy?”. Wywiad z Beniaminem Voglem. MEAKULTURA ISSN 2299- 1255 http://www.meakultura.pl/wywiady/co-w-instrumencie-piszczy-wywiad-z-beniaminem-voglem-951 (co-author of the interview: Karolina Kaźmierczak)

Prawykon 1/2014: Slejpnir Dobromiły Jaskot, “Glissando” 23 2014 (co-authors: Daniel Brożek, Agnieszka Grzybowska, Dominika Micał, Ewa Schreiber, Marcin Trzęsiok, moderator: Jan Topolski).

W poszukiwaniu duszy instrumentu, [in:] 29. Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej Musica Polonica Nova. Mozaika dźwiękowej teraźniejszości, Wrocław 2014.

“Spotkanie z innym otwiera nieskończoność”. III Symfonia Wojciecha Ziemowita  Zycha, MEAKULTURA ISSN 2299-1255 http://www.meakultura.pl/recenzje/spotkanie-z-innym-otwiera-nieskonczonosc-iii-symfonia-wojciecha-ziemowita-zycha-731

Meyer w tradycji, “Ruch Muzyczny” 12 (22) December 2013.

Krawędzie, zbliżenia, monady, “Ruch Muzyczny” 11 (21) November 2013.

Trurl w operze, “Ruch Muzyczny”, LVII, no 14, 7 July 2013.

Wołek, “Ruch Muzyczny”, LVII, no 19, 15 September 2013.

Nemescu, “Ruch Muzyczny”, LVII, no 8, 14 April 2013.

“Brand-New Music”, czyli muzyka słuchana po raz pierwszy, “Ruch Muzyczny”, LVII, no 2, 20 January 2013.

Gurdżijew na instrumentach dawnych i nowych. Festiwal “Nostalgia” w Poznaniu, “Ruch Muzyczny”, LVI, no 25, 9 December 2012 (co-author: Maria Majewska).

Nie przenoście nam stolicy do Wrocławia! “Musica Polonica Nova” Wrocław 20-28 kwietnia 2012, “Ruch Muzyczny”, LVI, no 12, 10 June 2012 (co-author: Krzysztof B. Marciniak).

Kulenty. Music 4, “Ruch Muzyczny”, LVI, no 10, 13 May 2012.

Rok Świra?, “Ruch Muzyczny”, LVI, no 5, 4 March 2012.

Metafora światła i cienia w muzyce Gérarda Griseya, “Ruch Muzyczny”, LVI, no 3, 5 February 2012.

Estonia z Bachem w tle, “Ruch Muzyczny”, LVI, no 2, 22 January 2012.

John Adams. Muzyczny pejzaż Ameryki, [in:] Daniel Cichy (ed.), 9. Festiwal Sacrum Profanum, Kraków 2011, p. 34-38.

Wojciech Kilar Katowicom, “Ruch Muzyczny”, LV, no 26, 15 December 2011.

Laboratorium jeleniogórskie, “Ruch Muzyczny”, LV, no 25, 11 December 2011.

Muzyka kontra rzeczywistość. Dylematy ‘Warszawskiej Jesieni’, “Ruch Muzyczny”, LV, no 23, 13 November 2011.

Kilar, Koncert fortepianowy, Preludium chorałowe na orkiestrę smyczkową, Orawa, “Ruch Muzyczny”, LV, no 22, 30 October 2011.

Kwartludium, “Ruch Muzyczny”, LV, no 18, 4 September 2011.

Smaki elektroniki, “Ruch Muzyczny”,  LV, no 13, 26 June 2011.

Złoto, srebro, czekolada, “Ruch Muzyczny”,  LV, no 10, 15 maja 2011.

Weekend prawykonań, “Ruch Muzyczny”,  LV, no 9, 1 maja 2011.

Kupczak, “Ruch Muzyczny”,  LV, no 9, 1 May 2011.

Szekspir przeobrażony, “Ruch Muzyczny”,  LV, no 7, 3 April 2011.

Symfonia o nieobecnych, “Ruch Muzyczny”, LV, no 5, 6 March 2011.

Sikora. South Shore, “Ruch Muzyczny”, LV, no 2, 23 January 2011.

Rolf Wallin. Ciekawość badacza, [in:] Filip Berkowicz, Daniel Cichy (eds.), Sacrum-Profanum (Muzyka Północy), Kraków 2010, p. 63-67.

Wokół Bacha, “Ruch Muzyczny”, LIV, no 25, 12 December 2010.

Tansman, “Ruch Muzyczny”, LIV, no 23, 14 November 2010.

Dawne klawiatury, nowi wirtuozi, “Ruch Muzyczny”, LIV, no 23, 14 November 2010.

Romance. Francuska muzyka na obój i fortepian, “Ruch Muzyczny”, LIV, no 21, 17 October 2010.

Poems, “Ruch Muzyczny”, LIV, no 19, 19 September 2010.

Wielkie muzykowanie, “Ruch Muzyczny”, LIV, no 17/18, 5 September 2010.

Czterdzieste urodziny, “Ruch Muzyczny”, LIV, no 10, 16 May 2010.

Sytuacja współczesnej polskiej krytyki muzycznej – Dyskusja panelowa, [in:] Michał Bristiger,

Rafał Ciesielski, Barbara Literska, Jolanta Guzy-Pasiak (eds.), Krytyka muzyczna.

Teoria. Historia. Współczesność, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2009, p. 229-231.

Nostalgia po raz drugi, “Ruch Muzyczny”, LIII, no 24, 29 November 2009.

Polskie sonaty na wiolonczelę i fortepian, “Ruch Muzyczny”, LIII, no 16/17, 23 August 2009.

Varese, “Ruch Muzyczny”, LIII  no  12, 14 June 2009.

an_ARCHE po drugiej stronie lustra, “Ruch Muzyczny”, LIII, no 4, 22 February 2009.

Styryjska Jesień w pięciu odsłonach, “Ruch Muzyczny”, LIII, no 2, 25 January 2009.

Niemy śpiew Mykietyna, “Ruch Muzyczny”, LII, no 24, 23 November 2008.

Esztényi. The Garden’s Gates, “Ruch Muzyczny”, LII, no 20, 28 September 2008.

Ratusińska. Chamber Music, “Ruch Muzyczny”, LII, no 19, 14 September 2008.

Muzyka w obrazach, “Ruch Muzyczny”, LII, no 12, 8 June 2008.

Wiosna i Przedwiośnie w Poznaniu, “Ruch Muzyczny”, LII, no 11, 25 May 2008.

Wyprawa z Magali, “Ruch Muzyczny”, LII, no 6, 16 March 2008.

Paryż na koniec roku. Od Bacha do Bouleza, “Ruch Muzyczny”, LII, no 3, 3 February 2008.

Pamięć, która przetrwała. Nostalgia Festiwal 2007, “Ruch Muzyczny”, LI, no 24, 25 listopada 2007.

Pokolenie? Dyskusja, “Glissando”  3  2005 (co-authors: Daniel Cichy, Michał Mendyk, Jan Topolski).

Co robi muzykolog? Głos po lekturze przemówienia Reinholda Brinkmanna,  “De Musica” VII 2004.